Potrivit Legii nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului, pentru ca un profesionist să poată desfășura activitate economică în România, este necesar ca, mai întâi, acesta să solicite înmatricularea societății comerciale în Registrul Comerțului. Actual, din ce în ce mai mulți antreprenori vor să înființeze o societate în România, aceștia putând alege, conform Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, dintre societăți pe acțiuni, societăți cu răspundere limitată, societăți în nume colectiv, societăți în comandită simplă și în comandită pe acțiuni. Societatea românească de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații recomandă apelarea la serviciile unui avocat specializat în înființarea unei societăți comerciale, drept corporativ și orice operațiune la Registrul Comerțului care vă poate oferi asistență juridică de cea mai înaltă calitate, astfel încât procedura de înmatriculare a societății comerciale să fie una sigură și ușoară.
Pentru înmatricularea societății comerciale, profesionistul trebuie să ia în considerare mai multe aspecte, precum, alegerea obiectului de activitate, rezervarea firmei, stabilirea sediului social, întocmirea actului constitutiv, răspunderea administratorului etc., astfel încât profesionistul să poată desfășura activitate economică în condiții de legalitate.
Alegerea obiectului de activitate al societății comerciale
Este important ca, înainte de a începe procedura de înființare a unei societăți în România, profesionistul să își aleagă obiectul de activitate al societății comerciale care va fi constituită. Astfel, profesionistul poate avea o perspectivă de ansamblu a activității economice pe care o va desfășura odată ce procedura de înmatriculare a societății comerciale este îndeplinită.
Verificarea disponibilității și rezervarea firmei
Prin firmă legea se referă la denumirea societății. Rezervarea firmei este un pas esențial pentru înființarea unei societăți, întrucât firma este cea care individualizează profesioniștii pe piață. Conform Legii nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului, se interzice înscrierea unei firme care conține cuvintele: „științific”, „academie”, „academic”, „universitate”, „universitar”, „școală”, „școlar” sau derivatele acestora, precum și „notar”, „executor”, „avocat”, „consilier juridic”, „consultanță juridică” sau cuvinte care sunt asociate unor profesii care implică exercițiul autorității publice. Profesionistul trebuie să aleagă 3 posibile denumiri ale societății comerciale, în funcție de preferință, pentru ca Registrul Comerțului să verifice dacă sunt disponibile, întrucât nu se poate rezerva și înregistra o firmă care este deja rezervată sau înregistrată.
Întocmirea actului constitutiv
Actul constitutiv reprezintă acel document care stă la baza înființării unei societăți, cuprinzând aspecte referitoare la asociați, forma juridică, sediul social, obiectul de activitate, capitalul social etc. În ceea ce privește obiectul de activitate, un avocat specializat în înființarea unei societăți comerciale, drept corporativ și orice operațiune la Registrul Comerțului vă poate îndruma în alegerea codurilor CAEN aferente, astfel încât să aveți certitudinea că acestea reflectă obiectul de activitate dorit poate fi realizat conform legii.
Stabilirea sediului social
Sediul social reprezintă spațiul în care societatea comercială își va desfășura activitatea economică, putând fi dovedit prin acte precum contracte de vânzare, contracte de locațiune, contracte de asistență juridică (în acest caz, poate fi stabilit la sediul avocatului, însă numai pentru o perioadă de cel mult 1 an) etc. Este important de urmărit valabilitatea sediului social, întrucât expirarea acesteia poate duce la solicitarea declarării societății comerciale de către ANAF ca inactivă.
Răspunderea administratorilor
Conform Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, administratorii răspund solidar față de societate pentru realitatea vărsămintelor efectuate de asociați, existența reală a dividendelor plătite, existența registrelor cerute de lege și corecta lor ținere, exacta îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale și stricta îndeplinire a îndatoririlor pe care legea și actul constitutiv le impun. Acțiunea în răspundere împotriva administratorilor aparține și creditorilor societății, care o vor putea exercita numai în caz de deschidere a procedurii reglementate de Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului.
În concluzie, este esențial ca la înființarea unei societăți comerciale în România profesionistul să aibă în vedere aspecte referitoare la alegerea obiectului de activitate, rezervarea firmei, stabilirea sediului social, întocmirea actului constitutiv, răspunderea administratorului etc. Societatea românească de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociațiirecomandă apelarea la serviciile unui avocat specializat în înființarea unei societăți comerciale, drept corporativ și orice operațiune la Registrul Comerțului care vă poate oferi asistență juridică pe parcursul întregii proceduri de înmatriculare a societății comerciale, astfel încât documentația să fie îndeplinită corespunzător, iar depunerea dosarului să fie realizată fără probleme.
Notă. Societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații este una dintre societățile de avocatură de top din România, care furnizează servicii juridice de cea mai înaltă calitate. Printre clienții societății de avocatură se află companii multinaționale și autohtone de anvergură. În 2023, poveștile de succes ale societății de avocatură i-au adus recunoașterea internațională din partea celor mai prestigioase ghiduri și publicații internaționale de profil. Astfel, societatea de avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații s-a situat în acest an pe locul 3 în România în clasamentul firmelor de avocatură de business cu cea mai relevantă expertiză, realizat de publicația Legal 500. Societatea de avocatură este recunoscută la nivel internațional și de ghidul IFLR 1000 Financial and Corporate 2023. De asemenea, Pavel, Mărgărit și Asociații este singură societatea de avocatură din România recomandată de directorul internațional Global Law Experts din Londra în aria de practică Dispute Resolution.
English version
According to the Romanian Law no. 265/2022 on the trade register and for the modification and completion of other normative acts with an impact on the registration in the trade register, so that a professional can carry out economic activity in Romania, it is necessary, first of all, to require the registration of the company in the Romanian Trade Register. Currently, more and more entrepreneurs want to incorporate a company in Romania, and they can choose, according to the Romanian Law no. 31/1990 on companies, between joint-stock companies, limited liability companies, general partnership, limited partnership and partnership limited by shares. Pavel, Margarit and Associates Romanian Law Firm recommends contacting a lawyer specialized in incorporating companies, corporate law and any Trade Register operation that can provide you with top-notch legal assistance, so that the procedure for incorporating the company in Romania is safe and easy. For the registration of the company in Romania, the professional must take into account several aspects, such as establishing the object of activity, the reservation of the name of the company, the establishment of the head office in Romania, the preparation of the articles of association in Romania, the liability of the administrator in Romania etc., so that the professional can carry out economic activity in Romania under legal conditions.
Establishing the object of activity of the company
It is important that, before starting the procedure for incorporating a company in Romania, the professional chooses the object of activity of the company to be set up. Thus, the professional can have an overview of the economic activity in Romania that he will carry out once the procedure for the registration of the company in Romania is fulfilled.
Checking availability and booking the name of company
Reserving the name of the company is an essential step for incorporating a company in Romania, because it individualizes the professionals on the market. According to the Romanian Law no. 265/2022 on the trade register and for the modification and completion of other normative acts with an impact on the registration in the trade register, it is forbidden to register a name that contains the words: „scientific”, „academy”, „academic”, „university”, „school”, or their derivatives, as well as „notary”, „bailiff”, „lawyer”, „legal adviser” or words that are associated with professions involving the exercise of public authority. The professional must choose 3 possible company names, depending on the preference, for the Romanian Trade Register to check if available, whereas it is not possible to book and register a firm that is already booked or registered.
Drafting the articles of association
The articles of association in Romania is the document that form the basis for incorporating a company in Romania, including aspects related to the associates, the legal form, the head office in Romania, the object of activity, share capital, etc. Regarding the subject matter, a lawyer specialized in incorporating companies, corporate law and any Trade Register operation can guide you in choosing the correct NACE codes, so you have the certainty that they reflect the desired object of activity.
Establishment of the head office
The head office in Romania is the place where the company in Romania will carry out its economic activity, which can be proven by sales agreements, lease agreements, legal assistance contracts (in this case, it can be established at the lawyer’s office, but only for a period of no more than 1 year), etc. It is important to follow the validity of the head office, as its expiration may lead to ANAF declaring the company in Romania inactive.
Liability of the administrator
According to the Romanian Law no. 31/1990 on companies, the administrators are jointly and severally liable towards the company in Romania for the reality of capital deposits made by the associates, the real existence of dividends paid, the existence of the registers required by law and their correct maintenance, the exact fulfillment of the decisions of the Company Shareholders’ General Assembly and the strict fulfillment of the duties that the law and the articles of association in Romania impose. The action in liability against the administrators also belongs to the creditors of the company in Romania, who will be able to exercise it only in case of opening the procedure regulated by the Romanian Law no. 64/1995 on the procedure of judicial reorganization and bankruptcy.
In conclusion, it is essential that when incorporating a company in Romania the professional should take into consideration aspects related to establishing the object of activity,reservation of the name of the company, the establishment of the head office in Romania, drafting the articles of association in Romania, engaging the liability of the administrator in Romania, etc. Pavel, Margarit and Associates Romanian Law Firm recommends contacting a lawyer specialized in incorporating companies, corporate law and any Trade Register operation that can provide you with legal assistance throughout the procedure for the registration of the company in Romania, so that the documentation is properly fulfilled, and the submission of the file to be done without any impediments.
Note. Pavel, Margarit and Associates Law Firm is one of the top law firms in Romania, providing high-quality legal services. The firm’s clients include multinational and domestic companies of great magnitude. In 2023, the law firm’s success stories brought it international recognition from the most prestigious international guides and publications in the field. As a result, Pavel, Margarit and Associates Law Firm ranked 3rd in Romania in the Legal 500’s ranking of business law firms with the most relevant expertise. The law firm is internationally recognized by the IFLR 1000 Financial and Corporate 2023 guide. Additionally, Pavel, Margarit and Associates Law Firm is the only law firm in Romania recommended by the international director of Global Law Experts in London in the Dispute Resolution practice area.
French version
Selon la loi roumaine n. 265/2022 sur le registre du commerce et pour la modification et l’accomplissement d’autres actes normatifs ayant un impact sur l’enregistrement au registre du commerce, afin qu’un professionnel puisse exercer une activité économique en Roumanie, il est nécessaire, tout d’abord, exiger l’enregistrement de la société au registre du commerce roumain. Actuellement, de plus en plus d’entrepreneurs veulent incorporer une société en Roumanie, et ils peuvent choisir, selon la loi roumaine n. 31/1990 sur les sociétés, entre les sociétés par actions, les sociétés à responsabilité limitée, société en nom collectif, société en commandite et société en commandite par actions. Le cabinet d’avocats roumain Pavel, Margarit et Associates recommande de contacter un avocat spécialisé dans la constitution de sociétés, le droit des sociétés et toute opération du registre du commerce qui peut vous fournir une assistance juridique de premier ordre, afin que la procédure de constitution de la société en Roumanie soit sûre et facile.
Pour l’enregistrement de la société en Roumanie, le professionnel doit prendre en compte plusieurs aspects, tels que l’établissement de l’objet de l’activité, la réservation du nom de la société, l’établissement du siège social en Roumanie, la préparation des statuts en Roumanie, la responsabilité de l’administrateur en Roumanie, etc., afin que le professionnel puisse exercer une activité économique en Roumanie dans des conditions légales.
Établir l’objet d’activité de la société
Il est important que, avant de commencer la procédure de constitution d’une société en Roumanie, le professionnel choisisse l’objet de l’activité de la société à créer. Ainsi, le professionnel peut avoir un aperçu de l’activité économique en Roumanie qu’il effectuera une fois la procédure d’enregistrement de la société en Roumanie est remplie.
Vérifier la disponibilité et réserver le nom de l’entreprise
Réserver le nom de l’entreprise est une étape essentielle pour constituer une entreprise en Roumanie, car elle individualise les professionnels du marché. Selon la loi roumaine n. 265/2022 sur le registre du commerce et pour la modification et l’achèvement d’autres actes normatifs ayant un impact sur l’enregistrement au registre du commerce, il est interdit d’enregistrer un nom qui contient les mots: „scientifique”, „académie”, „académique”, „université”, „école”, ou leurs dérivés, ainsi que „notaire”, „huissier”, „avocat”, „conseiller juridique” ou des mots associés à des professions impliquant l’exercice de l’autorité publique. Le professionnel doit choisir 3 noms de sociétés possibles, en fonction de la préférence, pour que le registre du commerce roumain vérifie s’il est disponible, alors qu’il n’est pas possible de réserver et d’enregistrer une entreprise déjà réservée ou enregistrée.
Rédaction des statuts
Les statuts en Roumanie sont le document qui constitue la base de la constitution d’une société en Roumanie, y compris les aspects liés aux associés, la forme juridique, le siège social en Roumanie, l’objet de l’activité, le capital social, etc. En ce qui concerne l’objet, un avocat spécialisé dans la constitution en sociétés, le droit des sociétés et toute opération du registre du commerce peut vous guider dans le choix des codes NACE corrects, afin que vous ayez la certitude qu’ils reflètent l’objet d’activité souhaité.
Établissement du siège social
Le siège social en Roumanie est le lieu où l’entreprise en Roumanie exercera son activité économique, ce qui peut être prouvé par des contrats de vente, des contrats de location, des contrats d’assistance juridique (dans ce cas, il peut être établi au bureau de l’avocat, mais seulement pour une période maximale d’un an), etc. Il est important de suivre la validité du siège social, car son expiration peut conduire à l’ANAF déclarant la société en Roumanie inactive.
Responsabilité de l’administrateur
Selon la loi roumaine n. 31/1990 sur les sociétés, les administrateurs sont solidairement responsables envers la société en Roumanie de la réalité des dépôts de capital effectués par les associés, de l’existence réelle des dividendes versés, l’existence des registres requis par la loi et leur tenue correcte, l’exécution exacte des décisions de l’assemblée générale des actionnaires de la société et le strict respect des obligations imposées par la loi et les statuts en Roumanie. L’action en responsabilité contre les administrateurs appartient également aux créanciers de la société en Roumanie, qui ne pourront l’exercer qu’en cas d’ouverture de la procédure réglementée par la loi roumaine n. 64/1995 sur la procédure de réorganisation judiciaire et de faillite.
En conclusion, il est essentiel que lors de la constitution d’une société en Roumanie, le professionnel prenne en considération les aspects liés à l’établissement de l’objet de l’activité, la réservation du nom de la société, l’établissement du siège en Roumanie, rédiger les statuts en Roumanie, engager la responsabilité de l’administrateur en Roumanie, etc. Le cabinet d’avocats roumain Pavel, Margarit et Associates recommande de contacter un avocat spécialisé dans la constitution en sociétés, droit des sociétés et toute opération du registre du commerce qui peut vous fournir une assistance juridique tout au long de la procédure d’enregistrement de la société en Roumanie, afin que la documentation soit dûment remplie, et la soumission du dossier à faire sans aucun obstacle.
Notă. Toate articolele Societății de avocatură Pavel, Mărgărit & Asociații în Jurnalul Bucureștiului
Articole asociate
Colocviile TeleMoldova Plus (+) cu o dublă lansare de carte și o piesă de teatru
Centrul Gifted Education. În căutare de noi colegi pentru anul academic 2023 – 2024
[…] Articol juridic trilingv. De ce să ții cont la înființarea unei societăți comerciale în 2024?… […]