Acasă Design & Lifestyle Creșterea semnificativă în 2022 (în România) a pieții serviciilor de tip SPA...

Creșterea semnificativă în 2022 (în România) a pieții serviciilor de tip SPA (Sanitas Per Aquam, Salus Per Aquam”) și originea „istorică” a acestuia

„Târgu’ Ieșilor” – prin intermediul Universității Apollonia – din nou Capitala Culturală a Cercetării Internaționale. Corespondență de la Pompiliu Comșa (Prof. univ. asoc. Univ. Apollonia, directorul ziarului Realitatea – partener media al Jurnalului Bucureștiului & directorul executiv al Trustului de Presă Pompidu – Iași), membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului

Piața serviciilor de SPA și relaxare a crescut în 2022 de aproape două ori mai repede decât înainte de pandemie, în intervalul 2012-2019. Dacă până în 2019, rata de creștere a pieței varia între 5 și 14% pe an, în 2022 cererea de servicii de spa și relaxare a avansat cu un 25%, potrivit estimărilor Despre Spa firmă care centralizează anual cifrele pieței de profil din România. Valoarea pieței românești de spa și relaxare a ajuns în 2022, potrivit estimărilor, la aproximativ 37 Mil€, de la 29,7 Mil€ în 2019.
 
În perioada 2020-2021, perioadă în care piscinele și saunele nu au funcționat, iar multe centre spa au rămas închise pentru renovări, modernizări și training-uri, nu a mai fost realizată centralizarea cifrelor. Cu toate acestea, în această perioadă au avut loc o serie schimbări ale pieței și ale comportamentului consumatorilor de experințe spa din România.

„În această perioadă de pandemie, consumatorii de spa s-au reorientat către tratamente corporale și faciale, având în vedere că piscinele și saunele au fost închise, astfel că, pe ansamblu, piața a atras și alți clienți care până la debutul pandemiei nu descoperiseră beneficiile masajului și a altor terapii spa. Au fost reinventate unele experiențe spa, iar tendința este spre unicitate și personalizare la maximum. Au fost optimizate circuitele operaționale în centrele spa și s-au făcut cele mai multe traininguri pentru terapeuți spa, ceea ce a dus la o creștere semnificativă a calității serviciilor oferite. De altfel, cererea este în creștere continuă, iar în unele centre sunt necesare programări chiar și cu 3-4 săptămâni înainte“, a declarat Ioana Marian, fondator Despre Spa.

Spre exemplu, pentru că mulți oameni au lucrat de acasă, programul flexibil le-a permis să ajungă mai des la spa, nu doar în vacanțe și weekend-uri, cum se întâmpla până în 2020. În plus, timpul petrecut în centrele de spa a crescut. Dacă înainte de 2020, cele mai multe solicitări erau pentru masaje de 60 de minute, în pandemie au fost solicitate în special masaje de 90 de minute. Pentru serviciile de terapie, aproximativ 80% sunt dintre clienți sunt  femei, iar 20% sunt bărbați, în timp ce pentru saune și piscine cererea este împărțită în mod egal între femei și bărbați. La nivelul anului 2019, costul mediu al unei ședințe era de 47€, în timp ce media de vârstă a clienților era cuprinsă între 35 și 40 de ani. 
 
Cifrele exacte evoluției pieței spa în 2022, centralizate de Despre Spa, vor fi anunțate în luna mai, în cadrul Conferinței SPA România 2023, eveniment care va avea loc în perioada 16-18 mai 2023 la SunGarden Golf & Spa Resort 5*, Cluj-Napoca. Evenimentul este organizat de despreSpa.ro în parteneriat cu Organizația Patronală a Turismului Balnear din România și se adresează tuturor specialiștilor SPA, precum și investitorilor și directorilor de hotel care intenționează să-și deschidă un centru spa și/sau balnear. 
 
Conferința anuală SPA România va include 3 zile cu prezentări pe tema Spa Business, cu speakeri specialiști Spa (Sanitas Per Aquam) de top: Cosmin Cîrîc–Director Wellness Theme București, Sorin Vasilache–Director Shiseido Spa Stejarii Country Club, Iuliana Tasie–Director Hotel Europa Eforie Nord, Maria Rendes–Consultant Spa, Daniela Dumitru–Trainer Spa și mulți alți profesioniști cu nume de rezontanță în piață. De asemenea, programul va conține și prezentări de interes susținute de speakeri renumiți-Sergiu Neguț, Oana Scarlat și Toma Grozăvescu-pe subiecte precum: Strategie, Leadership și Growth Hacking.

„Evenimentul a fost gândit și ca oportunitate de networking: se va pune accentul pe interacțiunea dintre participanți, oferindu-li-se ocazia să se cunoască la nivel mai profund, prin experiențele spa și wellness oferite. Invitații pot participa la un ritual și un show Aufguss, concepute de specialiștii Therme București, la momente de meditație în Spa Garden, workshop-uri interactive de anti-aging, nutriție conștientă, kokedama, tir cu arcul sau inițiere în golf. În fiecare zi sunt programate diverse activități și momente-surpriză“, a adăugat Ioana Marian, fondator Despre Spa.
 
Evoluția pieței va fi celebrată printr-o Gală de Premii. Vor fi premiate acele centrele Spa care fac diferența și reușesc să aducă experiențele Spa și wellness la nivel de artă  u un trofeu ca o operă de artă–creat de Ovidiu Toader, artist român, sculptor.

Despre Spa este portavocea pieței spa din Romania și singura platforma unde gasesti tot ce cauți despre Spa,  wellness și balnear -astfel incat sa economisesti timp pretios: informații despre cele mai bune centrele spa și experiențele pe care le poți trăi la Spa (Sanitas Per Aquam, Salus Per Aquam), dar și o gama de oferte de servicii wellness pentru tine și starea ta de bine-concepute urmare a cererilor cititorilor și a clientilor în cei 12 ani de activitate continua.
 
Despre Spa tine la curent cititorii interesati de zona de lifestyle, dar ia și pulsul pieței pentru persoanele interesate de aspectul economic. În secțiunea Spa Business gasesti materiale, studii de piata, cursuri, inițiative și programe destinate pieței Spa, dar și evenimente pentru profesioniștii din domeniul SPA (Sanitas Per Aquam). Pe plan internațional, promovăm România-ca destinație spa, wellness și balneara. Suntem Ambasadorul Global Wellness Day în România, singurul partener media al European Spa Association în România și membri în două inițiative Global Wellness Instituteă.

Nota redacției. Deşi există o mare varietate de tipuri de saloane de frumuseţe, staţiuni de refacere, case de tratament, trebuie să recunoaştem că în ultimii ani o nouă formă de organizare a serviciilor de sănătate şi înfrumuseţare este tot mai prezentă pe piaţă. Conceptul Spa Center s-a impus tot mai mult prin gama de servicii revitalizante oferite, prin noutatea conceptului, prin standardele ridicate pe care le abordează, cu o gamă largă de proceduri şi tratamente, organizate şi conduse după principiile medicinei preventive şi curative.

Există diverse explicații pentru termenul SPA. Cea mai cunoscută se referă la oraşul de origine al acestui tip de îngrijire a sănătăţii. Este vorba de localitatea belgiană Spa, loc în care se găsesc izvoare cu apă bogată în fier şi care a devenit de notorietate publică şi internaţională din perioada medievală, înca din acele vremuri se cunoştea faptul că bolile cauzate de deficitul de fier pot fi vindecate sau ameliorate prin tratamente bazate pe administrarea apelor minerale. Pură întâmplare, intuiţie comercială sau bazându-se pe cunoştinţele medicale ale vremii, un fierar belgian a pus în valoare bogăţia naturală a apelor de pe domeniul său, cu asemenea succes, încât a pus bazele unei staţiuni de tratament care s-a dezvoltat mai târziu într-un oraş.

Spa este un oraș belgian francofon (compus din Spa, Bellevaux-Ligneuville și Bévercé cu o populație de cca 10.500 locuitori) în provincia Liège (regiunea Valonia), situat la poalele munților Ardeni, în proximitatea frontierei dintre Belgia și Franța), una din cele mai vechi și celebre stațiuni balneare din Europa, datorită apelor sale teremale. Este Iosif al II-lea al Sfântului Imperiu Roman care va face un sejur în oraș începănd cu 19 iulie 1781, ocazie cu care îl declară pe acesta Café de l’Europe”. Din 24 iulie 2001, acesta este clasat patrimoniu mondial al UNESCO alături de alte „Grandes villes d’eaux d’Europe” (site transfrontalier constituit din 11 stațiuni termale reprezentative fenomenului cultural și social dezvoltat după Iluminismului (Epoca Luminilor, Epoca Rațiunii) din secolulu al XVIII-lea până la începutul secolului XX. Este vorba de Bad Ems, Baden-Baden, Bad Kissingen în Germania, Vichy în Franța, Montecatini Terme în Italia, Bath în Marea Britanie, Baden bei Wienîn Austria, Františkovy Lázně, Karlovy Varyși Marianske Lazne în Cehia.

Poziționată geografic în apropierea autostrăziilor E42/A 27 și E25/A26 orașul este ușor accesibil  pentru cei care locuiesc în regiune (Bruxelles, Bonn șiLuxemburg sunt situate la maxim 150 km iar Liège, Aachen și Maastricht sunt situate la mai puțin de 50 km). Două gări deservesc orașul, legăturile feroviare fiind către localitatea Verviers și  5 linii de autobuz, dar dispune și de un funicular ce asigură legătura dintre centrul orașului și termele, respectiv, de un aerodrom de mici dimensiuni pentru cei care își permit deplasări la bordul unor „taxiuri aeriene” sau dispun de „privat Jet” (de mici dimensiuni).

Frecvent folosit în ultima vreme, dar cu puţine probe concrete, că termenul ar fi de fapt un acronim al unor expresii din limba latină, precum „salus per aquam”, sau „sanitas per aquam”, cu sensul de „sănătate prin apă”, toate acestea părând să aibă surse moderne, cuvintele formate sub formă de acronime constituind mai degrabă un fenomen al secolului XX.

Direcția & Redacția Jurnalului Bucureştiului