Acasă Expoziții cultural-artistice Lansarea expoziției „Codice Carillonis” în capitala Bavariei (Germania) de către elevii Liceului...

Lansarea expoziției „Codice Carillonis” în capitala Bavariei (Germania) de către elevii Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” din București (cu sprijinul Consulatului General al României la München)

795
1


În data de 7 septembrie 2023, sediul Consulatului General al României la München a găzduit vernisajul expoziției „Codice Carillonis”, ce reunește 76 de lucrări semnate de elevi au Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” din București. Abordând o paletă largă de subiecte, de la repere arhitecturale la portrete și scene urbane, acestea au fost pregătite de tinerii artiști cu vârste cuprinse între 13 și 18 ani, în doar cinci zile de imersiune intensă în cultura, arhitectura și viața artistică a capitalei Bavariei. Expoziția, a cărei temă structurează ideea de intersecție între tradiție și modernitate și între culturile româno-germane, este organizată cu sprijinul Consulatului General al României la München și poate fi vizitată de iubitorii de artă până în data de 22 septembrie 2023.

„Lucrările expuse nu sunt doar o reflectare a tehnicii și talentului, dar și o întruchipare a experienței tinerilor artiști în München. Fiecare piesă își are propria poveste, fie că a fost inspirată de vizitele la muzee, de interacțiunile cu localnicii sau de atmosfera specific bavareză. Tehnicile folosite variază de la auritură și pictură pe pânză la colaj și tehnica mixtă, ilustrând astfel deschiderea și diversitatea abordărilor lor. Într-un context mai larg, expoziția funcționează ca un dialog intercultural, reflectând moduri în care tradițiile și modernitatea pot coexista și se pot îmbogăți una pe cealaltă. Este, de asemenea, o mărturie a capacității artei de a uni, de a educa și de a inspira, un adevărat testament al puterii transformatoare a expresiei artistice. Pentru vizitator, această expoziție nu este doar o ocazie de a aprecia arta, ci și de a participa într-o călătorie colectivă de descoperire și de a înțelege cum o nouă generație de artiști români vede și interpretează lumea înconjurătoare. Este, în esență, o fereastră către viitorul artei românești, un viitor care se anunță a fi la fel de divers și plin de promisiuni ca și colecția de lucrări prezentată”, declară Adriana Conț, autor coordonator al expoziției.

Celebrul concurs de Grandes Ecoles (de tip „Clotilde Armand”), post-prépa, Centrale – Supélec (Cultură generală, Matematică, Științe fizice și Informatică)

Tinerii artiști care și-au asumat misiunea de a pregăti o expoziție multidisciplinară în mai puțin de o săptămână sunt Alessia Jeles, Alessia Albu, Alexandra Dinu, Alexia Moise, Alexis Manolache, Ana-Maria Predețeanu, Andrada Matei, Ioana Nicolau, Ioana Voicu, Irina Constantin, Iris Calomfirescu, Jade Pătru, Luca Nedelcu, Matei Chiru, Miruna Mihai, Ruxandra Papadopol, Sophie Chițac, Thea Badea,  Theodora Mihai, Tudor Floroi, Vlad Turdean și Mara Sporiș. Expoziția nu este doar vizual captivantă, dar și cultural istoric semnificativă. Aceasta servește ca o punte între experiențele lor individuale și colective și oferă publicului o oportunitate rară de a vedea cum trecutul și prezentul pot fi țesute împreună, într-o narațiune coerentă și dinamică.

Experiența multidisciplinară din München, care a stat la baza inspirației pentru expoziție, le-a oferit tinerilor artiști o perspectivă largă asupra artei, istoriei și culturii bavareze. Vizitele la Alte Pinakothek, Deutsche Museum, Muzeul Bavariei și Muzeul Orașului München, precum și la Frauenkirche și biserica Sf. Petru, au constituit un fundament solid pentru explorarea și reinterpretarea lor artistică. Pe lângă familiarizarea cu capodoperele marilor maeștrii, a edificiilor artistice și istorice, timpul dedicat documentării prin schițe și fotografii le-a permis să angajeze un dialog mai profund cu mediul înconjurător. Prin incursiunea în această metropolă diversă și vibrantă, copiii nu doar că și-au extins orizonturile artistice, dar au dobândit și un set de cunoștințe și competențe care le vor fi de folos în dezvoltarea lor ulterioară.

Expoziția are o importanță multiplă. În primul rând, servește ca o platformă pentru tinerii artiști de a-și prezenta lucrările, oferindu-le astfel recunoaștere și oportunități. În al doilea rând, funcționează ca un pod cultural între România și Germania, facilitând un dialog intercultural. În al treilea rând, contribuie la educația publicului, oferindu-i posibilitatea de a înțelege și aprecia arta și cultura prin lentila tinerilor artiști. Expoziția nu doar că oferă o vedere panoramică asupra talentului și diversității artistice, dar și încurajează un dialog profund și constructiv între generații, culturi și tradiții. În procesul de creație al elevilor Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza”, contribuția specialiștilor a avut un rol esențial. Sub îndrumarea profesorilor Adriana Conț, Roxana Niculae și Adrian Brăescu, copiii au avut oportunitatea de a parcurge un spectru larg de tehnici în cadrul workshop-urilor organizate. Mentorii au oferit o structură pedagogică solidă, dar și suficient spațiu pentru experimentare și autodescoperire. Tehnicile abordate în aceste ateliere au variat între cele clasice și cele moderne, ceea ce le-a permis tinerilor să exploreze și să se exprime într-o varietate extinsă, asigurând astfel o dinamică și o diversitate care se reflectă în cele 76 de lucrări ale expoziției.

„Este remarcabil cum îndrumarea calificată a mentorilor, combinată cu entuziasmul și talentul inerent al tinerilor, a rezultat într-o colecție de opere atât de variată și captivantă. Aceasta evidențiază nu doar măiestria tehnică, dar și dezvoltarea lor ca artiști aflați în plin proces de maturizare. În acest sens, expoziția devine un moment de referință nu doar în cariera acestor tineri, dar și în peisajul artistic și cultural mai larg”, remarcă Adriana Conț.

Elevii Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” sunt oaspeți de seamă zilele acestea la Primăria comunei Slimnic

Multiplele valențe ale orașului München într-un demers educativ artistic modern

Alegerea Germaniei, și în special a orașului München, ca destinație pentru acest proiect educativ artistic are numeroase implicații semnificative:
Centru cultural: München este un oraș cu o bogată tradiție artistică și culturală. Muzeele sale sunt printre cele mai importante din lume, găzduind colecții variate, de la artă clasică la știință și tehnologie.
Diplomație și relații internaționale: orașul este și un centru diplomatic important, ceea ce îi oferă Consulatului General al României o platformă excelentă pentru a promova talentele și cultura românească.
Influență bavareză: Bavaria, regiunea în care se află München, are o istorie și o cultură distincte. Copiii învață multe despre cum identitatea regională coexistă cu cea națională, un subiect care ar putea fi relevant și pentru România.
Educație și tehnică: München găzduiește instituții de învățământ și cercetare de top, oferind astfel o oportunitate de a explora nu doar arta, dar și tehnica, știința și inovația.
Conexiuni româno-germane: există o comunitate românească semnificativă în Germania, iar legăturile culturale și istorice dintre cele două țări sunt evidențiate și întărite prin acest tip de proiect.
Diversitate și incluziune: München este un oraș cosmopolit, iar expunerea la o diversitate de idei și culturi este formativă pentru tinerii artiști.
Inspirație artistică: orașul în sine, cu arhitectura sa istorică și peisajele urbane diverse, poate servi ca o sursă bogată de inspirație pentru orice artist.

Vocea generației actuale de viitori artiști români se distinge prin fluiditate și autenticitate

Vocea generației actuale de viitori artiști se distinge printr-o serie de caracteristici și teme care reflectă contextul socio-cultural și tehnologic în care au crescut. Avem de-a face cu o generație care a crescut în era digitală, ceea ce se reflectă în modul în care folosesc și combină diferite medii și tehnici. Întrepătrunderea dintre arta tradițională și cea digitală este mai frecventă, iar frontierelor între genuri artistice sunt mai fluide decât în trecut. Se poate observa o tendință spre interdisciplinaritate și colaborare. Acești tineri artiști nu văd artele ca pe compartimente etanșe, ci ca pe un ecosistem în care pictura, sculptura, muzica, teatrul și altele pot interacționa în moduri creative și semnificative. Un alt aspect notabil este dorința de autenticitate și expresie personală. Ceea ce îi face cu adevărat unici este dorința lor de a explora și reprezenta momentele efemere și personale ale vieții, capturând complexitatea și nuanța experienței umane într-un mod profund original.

Colecția de 22 de ore din cadrul expoziției, în care tinerii artiști au ales să surprindă momente exacte din zi, vorbește despre o sensibilitate acută la trecerea timpului și la efemeritatea momentelor. Pânza neagră utilizată ca fundal simbolizează nu doar infinitul, dar și potențialul nesfârșit al fiecărei clipe. În acest spațiu nelimitat, artiștii plasează momentele lor alese, încărcate de semnificații personale și universale. Utilizarea pânzei negre evocă și un dialog cu trecutul artistic, întrucât abordarea lor amintește de miniaturile care împodobeau vechile manuscrise. Este o împletire subtilă între vechi și nou, între tradițional și contemporan, care adaugă un strat suplimentar de profunzime la lucrările lor. Colecția devine astfel o cronică vizuală a zilei, un cadru temporal care pune în lumină complexitatea și diversitatea experiențelor umane. Fiecare oră reprezentată este o fereastră în lumea interioară și exterioară a artiștilor, o invitație la introspecție și la explorarea comunității și a lumii în ansamblu. Prin această temă comună, tinerii artiști nu doar că își arată măiestria în manevrarea diferitelor tehnici, dar și maturitatea lor conceptuală și emoțională. Abordarea lor unică și introspectivă a unui subiect atât de universal ca timpul adaugă o notă de originalitate și relevanță, asigurând că această colecție va rămâne în memoria publicului și a scenei artistice”, apreciază coordonatorul proiectului.

Elevii de la Tonitza îl acuză pe director că acoperă un profesor care a abuzat un minor

Expoziția „Codice Carillonis”, al cărei vernisaj s-a bucurat de prezența Joanei Grevers, istoric de artă și medic, un nume important pe scena artei românești contemporane, este parte a proiectului educațional Iter Artland. Lansat în anul 2020, acesta își propune organizarea de tabere de creație dedicate tinerilor artiști în formare și are în vedere promovarea patrimoniului cultural european, prin intermediul itinerariilor documentare. Prima ediție internațională a proiectului a avut loc în 2022, la Nürnberg, cu sprijinul Centrului Cultural Româno-German „Dumitru Prunariu”.

Nota redacției

Centrul Gifted Education. În căutare de noi colegi pentru anul academic 2023 – 2024

„Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” într-un „triunghi al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și restabilirea adevărului istoric (Partea 1)

Drama de pe Bulevardul La Défense de la Nanterre (Métropole du Grand Paris). Moartea adolescentului franco – algerian Nahel (Naël) Merzouk – o crimă (asasinat) cu caracter rasial (conform organizațiilor musulmane și ale drepturilor omului) sau legitimă apărare din parte polițistului – motociclist Florian Menesplier (conform sindicatelor de poliție și organizațiilor de extremă dreaptă)? Consecințele evenimentului dramatic. În căutarea adevărului istoric.

Accesul în sistemul (ultra)elitist francez napoleonian de Înalte Studii „Grandes Ecoles” (științifico – inginerești, economico – comerciale, medico – farmaceutice, social – politice, literar – artistice, judiciare, militare, etc.) – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învățământul superior francez de sute de ani! (Corespondență de la prof. univ. dr. Thomas CSINTA – Paris)

Revista internațională de cultură „Cervantes”: Rezumat al interviului „interzis” al profesorului – cercetător Thomas Csinta, acordat jurnalistului Geo Scripcariu, de la Radio Punct Londra