Acasă Recenzie film(e) artistic(e) Nebunia istoriei (Corespondență de la marele intelectual Grid Modorcea – „Omul bibliotecă”...

Nebunia istoriei (Corespondență de la marele intelectual Grid Modorcea – „Omul bibliotecă” – Dr. în Arte, scriitorul cu cea mai vastă și completă operă religioasă din cultura română, „cel mai important” și cel mai prolific autor român în viață, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului)

Istoria foarte complicată a trecerii de la țarism la bolșevism a fost surprinsă ideal de Boris Pasternak în romanul Doctor Zhivago (Jivago). Și nu numai istoria acelei perioade în care Rusia a fost scoasă de țâțâni, dar și viața marginală, și mai ales arta și literatura, fiindcă Pasternak avea să-și publice romanul în Italia, manuscrisul fiindu-i scos în mod clandestin și dus la Milano. Istoria halucinantă a acestei epoci este surprinsă prin viața unui medic poet, Iuri Zhivago, având meandrele ei, căsătorii, iubiri, copii, aventuri, dispariții, moarte. Intriga este foarte stufoasă și se atinge cu melodrama omului care iubește două femei și este iubit de ele. Istoria se reflectă la tot pasul în drama pe care o trăiesc personajele cărții, totul este la apogeu încât nu știi dacă Istoria îi manipulează pe oameni, le face viața, sau oamenii fac Istoria.

Un destin fatal conduce această lume, omul se supune, este victima istoriei, a evenimentelor care se petrec într-un iureș nebun, fiindcă totul este scăpat de sub control și se spune că asta-i Revoluția. Așa are loc o concentrare de fapte mari ale istoriei, Revoluția din 1905, care zguduie țarismul, primul război mondial, revoluția din Octombrie, al doilea război mondial. Și spectrul continuă în ilogica faptelor cu ceea ce vedeam azi că se întâmplă în Rusia. Rusia nu s-a scnimbat. După o perestroika necesară, care a dus-o spre libertate, spre civilizație, acum totul coboară spre acea Rusie barbară descrisă de Pasternak și de alți scriitori ruși, definind-o prin expresia „Jaf și Beție”. Ce dovadă mai clară vreți decât ce a spus recent Putin la analiza despre starea națiunii, i-a îndemnat pe ruși să nu mai bea, să se lase de băutură și să meragă la schi. Și cum a fost ucis Aleksei Anatolievici Navalnîi?

Toată povestea morții și îngropării lui te înfioară. Sigur, un alt Paternak al zilelor noastre scrie această dramă. Și Pasternak a redat perfect esența criminală a unui conducător al „revoluției”, total agonic, confuz, numit Pașa.  Fapte epocale se întretaie cu povestrea de dragoste și de supraviețuire a lui Iuri, Lara, Tonia, Victor, Pașa și celelalte personaje secundare. Melodrama este construită în stilul marii literaturii ruse, al Annei Karenina, totul se derulează la apogeu, nimic nu este normal, reacțiile personajelor sunt incontrolabile, de nebănuit, spui că nebunia istoriei a intrat în ele.

Normală nu este nici ecranizarea lui David Lean din 1965, care a făcut popular acest roman, filmul având un succes comercial de invidiat, fiind nominalizat la multe premii Oscar, obținând 5. Anormal este să vezi o dramă tipic rusească jucată de actori englezi și vorbită în limba engleză. Eroii sunt jucați de actorii englezi Julie Christie, Geraldine Chaplin, Rod Steiger, Alec Guinness, Tom Courtenay, Ralph Richardson, Rita Tushingham, iar personajele secundare tot de actori englezi. Numai rolul lui Iuri Zhivago este încredințat actorului egiptean Omar Sharif. Un rol de rebel îi este atribuit și lui Klaus Kinski. O adevărată paradă de vedete. Filmul a avut un buget de 30 Mil $US și a atins numai în primul an de difuzare un box office de peste 111 Mil $US.

Desigur, domină latura comercială, poate și abuzul tezist, care incriminează revoluția bolșevică, sălbăticia ei, inclusiv masacrele partizanilor, în luptele absurde dintre roși și albi. Frații s-au măcelărit între ei, așa cum se măcelăresc și azi frații din Ucraina cu cei din Rusia, ca și palestinienii cu evreii, în războiul Israel-Hamas. De când Cain l-a ucis pe Abel, istoria a devenit un măcel nesfârșit dintre frați. Nu mai există pace, nu mai există nici o soluție. Lumea și omul sunt stăpânite de paranoia. Iar rușii sunt campioni în a prezenta viața la limita existenței. Patima de stepă, specifică acestui popor, este permanentă. Nu există scenă să fie normală, totul este într-o continuă primejdie și dezumanizare. Iuri Zhivago se luptă să-și mențină umanitatea, istoria văzută prin ochii lui este la limita rezistenței. El are o sensibilitate aparte, fiind poet. Și mediul în care trăiește este intelectual. Este drama cumplită a decăderii burgheziei țariste. Care nu înțelege ce se întâmplă, deși ea a generat prăbușirea, macazul istoric. Și e suficient să ne gândim la secvența când cazacii țarului se năpustesc asupra unei demonstrații pașnice a muncitorilor. Revoluția este astfel prefațată, fiindcă atunci personajul Pașa (Tom Courtenay) spune că nimic nu se mai poate face pașnic, trebuie să punem mâna pe arme. Revoluția bolșevică a fost astfel justificată, a fost inevitabilă.

„Octombrii” roşii separate printr-un interval spaţio – temporal secular (1917 – 2017). Marea Revoluție bolșevică din Octombrie și Ofensiva de la Raqqa cartierul general al Statului Islamic – Daesh (Corespondență de la prof. univ. dr. Thomas CSINTA, atașat de presă al Poliției Capitalei și al OADO – Națiunile Unite)

Drama lui Zhivago și a familiei sale se derulează pe acest fundal fatalist, inevitabil, al istoriei. Ceea ce este din altă lume, depășind fundalul întunecat al istoriei, este iubirea. Partea de melodramă a filmului este marele suflu care rămâne, care se strecoară deasupra tumultului istoric. Iubirea se manifestă cu aceeași violență cu care se manifestă istoria, ea este de fapt luminița de la capătul tunelului. Modelul lui Pasternak a fost, desigur, Război și pace, unde viața eroilor se împletește cu istoria. Ce rămâne din om, în acest necontenit vălmășag al istoriei, care nu cunoaște milă? Oamenii mor pe capete, rămâne povestea lor de dragoste și speranța că poate cineva, în timp, va învăța din lecția ei.

Grid Modorcea („the great Mitică”, „Omul bibliotecă”, „Balzac al României”–Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”)

Articole  asociate

Congresul Internațional al Universității Apollonia din Iași Ediția XXXIV – „Pregătim viitorul promovând excelența”. Corespondență de la Pompiliu Comșa (Prof. univ. asoc. Univ. Apollonia, directorul ziarelor Realitatea & Timpul – parteneri media ai Jurnalului Bucureștiului & directorul executiv al Trustului de Presă Pompidu – Iași), membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului

Prietenul nostru de suflet, Mihai Căldăraru – „omul mic cu suflet mare”, premiat de Ministrul Familiei Natalia Intotero, la Gala Națională a Binelui – 2024, iar prof. dr. Adrian Streinu – Cercel, susținător al Galei, distins cu titlul de „Doctor Honoris Causa” al Universității Apollonia din Iași și implicit, cu cel de „Cetățean de Onoare” al Târgu’ Ieșilor

Colocviile TeleMoldova Plus (+) cu o dublă lansare de carte și o piesă de teatru

Nota redacției

Le Casse du siècle – „Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre OAS (Organizația Armată Secretă), SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” în „războiul cazinourilor” a „anilor de plumb” de pe Coasta de Azur, într-un „triunghi al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și (re)stabilirea adevărului istoric (Partea 3 – Comentariul Autorului)

Subiect de teză de doctorat (Sujet de thèse). „Le Casse du siècle – En quête de vérité”. „Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre OAS (Organizație Armată Secretă), SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” în „războiul cazinourilor” a „anilor de plumb” de pe Coasta de Azur, într-un „triunghi al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și (re)stabilirea adevărului istoric

Incursiune prin labirintul psihicului uman – „De la viață la moarte și înapoi” (Partea 2) de la corespondentul nostru permanent Dr. Anna–Nora Rotaru–Papadimitriou (Grecia–Atena), membră a Staff al Jurnalului Bucureștiului

„Din viața investigatorilor privați (Privat investigator – Pi/∏/π) – mituri și realități”. Interviu cu D-na Maria Bumbaru președinta ADNR (Asociația Naționlă a Detectivilor din România). Partea 1 (Generalități)

„Din viața investigatorilor privați (Privat investigator – Pi/∏/π)– mituri și realități”. Interviu cu D-na Maria Bumbaru președinta ADNR (Asociația Naționlă a Detectivilor din România). Partea 2 (Activitatea și „costul” real al unui ∏)

In memoriam profesoara de canto Adela – Ioana Burlui. Elogiu profesorului de medicină dentară și „omului de litere” Vasile Burlui, președintele Fundației „Sfânta Apollonia” din Iași și „patronul” congreselor internaționale ale Universității Apollonia „Pregătim viitorul–promovăm excelența”

Henri Poincaré, printre contemporanii săi și dincolo de ei. Incursiuni în geo-receptologia și geofilosofia științei (Corespondență de la prof. dr. Narcis Zărnescu, scriitor, critic și istoric literar, redactor șef al Revistei „Academica” al Academiei Române, secretar știinfic al Academiei Oamenilor de Știință din România, secția  Secția X–Filosofie, Teologie și Psihologie, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului, Cavaler al Ordinului „Palmes Académiques” din Franța)

Profesorul Doru Pop de la UBBC (Universitatea Babeș – Bolyai) din Cluj – Napoca: „Fascismul, un herpes care mereu se reîntoarce”

Cum „traducem” cultura. Marea antologie a liricii românești/ Die Geschichte der rumänischen Lyrik (de la începuturi și până astăzi) a poetului și traducătorului trilingv brașovean Dr. Christian W. Schenk (membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities), corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului (din Boppard – Renania-Palatinat, Germania)

Uniți în onoare și recunoștință în amintirea eroilor de Ziua Internațională a Drepturilor Omului, la sediul OADO (Organizația pentru Apărarea Drepturilor Omului – Ecosoc – Națiunile Unite)

„Ortopedia Pediatrică este Știință, Artă și Predicție” (Corespondență de la Dr. Gheorghe Burnei, Professor of pediatric orthopedics, Macta Clinic – Constanța)

„Grandes écoles scientifiques – un modèle à réinventer” (Pierre Veltz, professeur émérite à l’Ecole des Ponts ParisTech – École nationale des ponts et chaussées)

„Scriitorul” multirecidivst Rédoine Faïd („Le Roi de Belle”) specializat în jafuri armate și evadări – Spectaculoasa sa evadare din CPSF (Centrul Penitenciar de la Réau) cu un elicopter Alouette. Procesul și Verdictul. Corespondență de la Curtea cu Jurați a TJP (Tribunalul Judiciar Paris)

Traducerea (Corespondență de la Dr. Dr. Christian W. Schenk – poet și traducător trilingv brașovean, membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities, corespondent permanent și membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului din Boppard – Renania-Palatinat, Germania). Traducerea textelor cu caracter juridic (Thomas Csinta, criminal investigation journalist, research professor in MM – mathematical modeling & in MASS – Applied Mathematics in Social Sciences)

Le vernissage de l’exposition „Icônes et poteries de Roumanie” (Corespondență de la eruditul promotor franco – român al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană Soleil de l’Est, promotorul înfrățirii orașelor Brașov – ZMBv și Tours-Métropole Val de Loire)

Le 10 octobre – „Journée européenne & mondiale contre la peine de mort” avec Amnesty International, ECPM (Ensemble Contre la Peine de Mort) et le Journal de Bucarest („Le petit Parisien”)

Centrul Gifted Education. În căutare de noi colegi pentru anul academic 2023 – 2024

https://www.jurnalul-bucurestiului.ro/jaful-secolului-de-la-banca-societe-generale-din-nisa-o-conexiune-dintre-sac-serviciul-de-actiune-civica-gaulle-ist-si-celebra-organizatie-criminala-french-connexion/

Le Casse du siècle – „Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre OAS (Organizația Armată Secretă), SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” în „războiul cazinourilor” a „anilor de plumb”de pe Coasta de Azur, într-un „triunghi (graf neorientat) al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și (re)stabilirea adevărului istoric (Partea 1 – Preambul)

Revista internațională de cultură „Cervantes”: Rezumat al interviului „interzis” al profesorului – cercetător Thomas Csinta, acordat jurnalistului Geo Scripcariu, de la Radio Punct Londra