Acasă Expoziții cultural-artistice „Re” la Muzeul de Artă „Casa Simian” din Râmnicu Vâlcea – Expoziția...

„Re[context]” la Muzeul de Artă „Casa Simian” din Râmnicu Vâlcea – Expoziția doctorală a Theodorei Scurtu (de la corespondentul nostru poetul, scriitorul și fotograful Ovidiu-Cristian Dinică)

Economic and commercial mission of La Francophonie in Central and Eastern Europe

Jurnalul Bucureștiului. On line Newspaper publishing almost everything to be well informed. That’s our main and only purpose!Jurnalul Bucureștiului aims to be an online newspaper for information and debate of citizens’ problems and events. The principles that will be at the basis of this publication are: a) Democracy cannot exist without opposition, b) Elected representatives are our representatives and not our masters, c) Criticism fosters progress, d) Free speech-an important factor in correcting the deviations of power.

Muzeul Județean „Aurelian Sacerdoțeanu” Vâlcea, în parteneriat cu Filiala Râmnicu Vâlcea a Uniunii Artiștilor Plastici din Romania, Consiliul Județean Vâlcea și Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest Timișoara, organizează în data de 14 august 2024, la ora 13ꓽ00, în curtea interioară a Muzeului de Artă „Casa Simian”, expoziția doctorală „Re[context]” a artistei Theodora Scurtu, ca ilustrare a tezei sale de cercetare intitulate „Recontextualizarea artei textile tradiționale”. Curatorꓽ Gheorghe Dican Critic, istoric de artăꓽ Luiza Barcan, coordonator de proiectꓽ Alina Cristea

Vernisajul expoziției personale a artistei Theodora Scurtu care vine în pregătirea lucrării sale doctorale intitulată „Recontextualizarea artei textile tradiționale” a avut loc pe 14 august 2024 în curtea interioară a Muzeului de Artă „Casa Simian” din Râmnicu Vâlcea. Expoziția sa fost organizată în parteneriat cu Filiala Râmnicu Vâlcea a Uniunii Artiștilor Plastici din România, Consiliul Județean Vâlcea și Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest Timișoara. Evenimentul cultural a fost o ilustrare a preocupărilor sale inovative, iar expoziția se numește „Re[context]” Lucrările expuse, sunt piese care reflectă o profundă înțelegere a tradițiilor textile românești, dar și o dorință de a le reinventa. Fiecare piesă este unică, având o poveste proprie, iar materialele folosite variază de la țesături tradiționale la materiale moderne.

Theodora Scurtu este o artistă contemporană remarcabilă, cunoscută pentru contribuțiile sale în domeniul artelor textile. Născută în 1997, Theodora este membră a și doctorandă la Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara. Sub îndrumarea conf. univ. dr. Valentina Ștefănescu, Theodora a studiat artele textile, devenind o prezență activă în expoziții colective și de grup.

Theodora Scurtu este influențată de o varietate de surse artistice, care se reflectă în lucrările sale inovatoare. În special, ea este inspirată de tradițiile textile românești, pe care le reinterpretează într-un context modern. Această abordare îi permite să creeze o punte între trecut și prezent, aducând în prim-plan tehnici și motive tradiționale într-o manieră contemporană. Curatorul expoziției a fost Gheorghe Dican, iar criticul și istoricul de artă prezent a fost Luiza Barcan. Creatoarea Theodorea Scurtu, utilizează constant războiul de țesut cu ajutorului lui creează modele complexe și detaliate. De asemenea cu aportul broderiile întâlnite în expoziție, pune în evidenta cusături decorative pe țesături.

Ingenioasă este și folosirea coloranților naturali obținuți din plante pentru a vopsi firele și țesăturile. Prin compactarea fibrelor de lână artista creează volum durabil lucrărilor sale dându-le dimensiuni aparte. Aceasta tehnică este folosită pentru a adăuga textură și profunzime lucrărilor. Cu adăugarea de bucăți de material pe o bază textilă talentata artistă reușește să creeze modele și imagini. Tehnicile tradiționale puse în valoare sunt combinate cu abordări moderne pentru a crea lucrări unice și inovatoare. În afară de materialele tradiționale folosește și materiale contemporane, cum ar fi fibre sintetice, plastic și metal, pentru a adăuga un contrast interesant și a sublinia dialogul dintre vechi și nou. Unele lucrări sunt prezentate sub formă de instalații, oferind o experiență imersivă și interactivă vizitatorilor. Aceste instalații combină arta textilă cu elemente de design și tehnologie.

Theodora explorează teme contemporane, cum ar fi identitatea culturală, globalizarea și sustenabilitatea, prin prisma artei textile. Aceste teme sunt reflectate în alegerea materialelor, tehnicilor și în mesajele transmise de lucrările sale. Elementele contemporane, combinate cu tehnicile tradiționale, au ca rezultat lucrări care impun respect față de tradiție, dar sunt în același și inovatoare, cu relevanță pentru contextul actual. aducând în prim-plan tehnici și motive vechi într-o manieră contemporană, in acest sens efectuează recontextualizarea obiectelor textile tradiționale, prezentându-le într-un cadru modern și explorând noi forme și materialități.

Curatorul expoziției, Gheorghe Dican, a subliniat importanța acestei recontextualizări în păstrarea și promovarea patrimoniului cultural, iar criticul de artă Luiza Barcan a evidențiat originalitatea și profunzimea lucrărilor Theodorei Scurtu. Ca urmare a evoluției artistice, Theodora experimentează și tehnici moderne. Un exemplu notabil este utilizarea tehnicii shibori. Aceasta este o metodă de vopsire experimentală care îi permite să creeze efecte spectaculoase și unice pe materialele textile.Această tehnică a devenit o parte esențială a stilului său, aducând un element de noutate și inovație în lucrările sale. Prin tehnica pe care o deține Theodora își propune să aducă în prim-plan obiecte valoroase din mediul popular, prezentându-le într-o formă contemporană. Ea juxtapune forme și materialități noi pe obiectele țesute din zestrea oamenilor, creând astfel o punte între trecut și prezent.

RE[CONTEXT] la Ramnicu Valcea

Această expoziție doctorală a evidențiat nu doar talentul său artistic, ci și capacitatea de a explora și de a experimenta cu diverse tehnici și materiale. Pe lângă activitatea sa artistică, Theodora Scurtu este implicată și în educație, organizând ateliere creative pentru a împărtăși cunoștințele sale despre designul textil. Un exemplu notabil este atelierul de experimentări textile, unde participanții au avut ocazia să învețe tehnica shibori, o metodă de vopsire experimentală a fibrelor textile.  Dedicată recontextualizării artelor textile tradiționale și educației în domeniul artistic, Theodora Scurtu este o artistă inovatoare, Prin munca sa, ea reușește să creeze o legătură între tradiție și modernitate, aducând o nouă viață obiectelor textile și inspirând generațiile viitoare de artiști.

Ovidiu-Cristian Dinică poet, scriitor și fotograf, membru al UZPR (n. 1963, absolvent al Facultății de Studii Economice din Craiova în 1987, debut în 1977 în revista „Cutezătorii”, sub girul lui Ovidiu Zotta; în 1983 în volumul „Andra”, Mihai Stoian i-a publicat prima poezie. Volume de autor: „Roșu Alternativ”, 2012; „Amintirile toamnei”, 2014;  „Vitrina cu Vise”, 2018; „Nevoia de a fi Blând”, 2019) cofondator al ziarului Clipa Literară, al Revistei Mirajul Oltului și al cenaclului cu același nume.

Articole asociate

Eveniment la Casa de licitații Vikart: Gheorghe Dican și expoziția „Abstract”

Eveniment cultural – educațional de excepție: Simpozionul internațional de artă contemporană de la Hărman („Fenomenul Hărman”) cu Jurnalul Bucureștiului

Nota redacției

Modalități de promovare a jurnalelor academice

Indexarea revistelor academice și a articolelor

Promovarea online a instituțiilor, jurnalelor și articolelor academice

Lucrări intelligence

Armele geofizice sunt o realitate. Studiu despre agresiunea geofizică și modalitățile de identificare și contracarare a acesteia

„Puterea de la Puterea informațiilor la Puterea în Intelligence”(Tiberiu Tănase-coordonator, autori Ovidiu Boureanu și Petru Ștețcu, Editura Concordia, Arad, 2024)

Recenzie. Noua carte apărută la editura Concordia reprezintă un amplu proiect documentar și documentat asupa unui subiect prezent în viață, în societate și istoria umanității și anume „Puterea” privită din mai multe puncte de vedere. Aceasta se bazează pe o amplă documentare și bibliografie privind puterea–pornind de la termenul, concept semnificații și domenii în care este prezentă dar și modalitați de raportate privind importanța acesteia în diverse domenii și situații. Pe parcursul celor XV capitole autorii de prezintă multe și intresante noutăți privind termenul și conceptul de putere pornind de la Introducere (p. 13), la definiții–care încep cu clasica întrebare „Ce este puterea?” cu raspuns pornind de la Dex la conceptul puterii, fețele puterii, dar și la puterea ca decizie sau puterea ca preluare a controlului.

Sunt prezentate și fețele puterii, care sunt sunt autoritatea și legitimitatea. Foarte interesanta lucrare debutează cu un prim capitol unde în Secțiunea a 3-a avem informații documentate despre „Putere” versus „Autoritate”, „Ce este puterea?”„Care este autoritatea?” Dar și diferența dintre putere și autoritate. De menționat tot aici în Secțiunea a 4-a se fac referirila la Dominație versus Autoritate iar în Secțiunea a 5-a unde sunt prezentate Puterea, politica și statul. Sunt importante raspunsurile la întrebarile cum ar fi Ce este puterea politica?.De mare interes este și Secțiunea a 9-a, al aceluiaș prim capitol care tratează Analiza Puterii și se referă la Analiza SWOT (slăbiciuni, oportunități și amenințări). Urmează un important capitol și anume cel referitor la Puterea Mondială ce conține referiri puterea mondială și scopul acesteia, Guvernul Mondial,Organizarea Piramidei Puterii la p.81.

Întalnim și alte capitole foarte importante cum este cel referitoar la „Puterea informației” (p. 129), și în mod deosebit la conceptul de informație, dar și considerații despre puterea informației, precum și despre puterea informației într-o societate liberă. Importante sunt referințele la „Puterea militară” (p. 255) în ceea ce privește evoluţia marilor puteri. Astfel, Secțiunea a 2-a tratează un aspect absolut de interes pentru puerea statelor și anume despre țările cu cele mai mari armate din lume și despre cele mai mari puteri militare din lume. Important este și capitolul ce prezintă „Puterea Economică” (p. 279) cu referiri la „Puterea pieței” legate de noțiunile  „Ce este puterea de piață?” Înțelegerea puterii pieței cu exemplu de putere de piață și structurile de putere ale piețelor până la prezentarea conceptele de putere și emergență.

De subiniat capitolele ce urmează despre „Puterea politică” (p. 307) pornind de la definiția puterii politice. Ce este politica și cum funcționează? Conceptul de putere politică puterea alienată și conținut și trăsături ale puterii politice și Autoritatea și Legimitatea politică. Cel de–al X–lea Capitol se referă la „Puterea Mass-Media”  pornind de la definirea presei, evoluția presei în decursul timpului., funcțiile presei. Presa, a patra putere în stat, „Comunicarea politică”, și când puterea ascultă de presă, dar și despre libertatea presei. Acest capitolul este urmat de alte capitole de mare interes și anume „Puterea organizației” și foarte important „Puterea intelligence”-ului. Aici se fac referiri la „Ce este Intelligence?” Dar și la Puterea în intuiție și decizie în activitatea de intelligence.

Trebuie menționat că importanţa activităţii intelligence pentru orice stat-naţiune este în mod direct legată de ameninţările şi vulnerabilităţile la nivel local, regional şi global, de rolul aspectelor politico-militare şi economice pe scena internaţională, precum şi de atitudinile liderilor faţă de structurile de intelligence şi securitate naţională. Unele din cele mai importante aspecte şi tendinţe care vor caracteriza şi influenţa mediul şi organismele de intelligence ale statelor-naţiune în secolul XXI ar putea fiForța cunoaşterii”, prioritară, dar și esentială și se va baza pe informații. În prezent cunoaşterea are valoare, iar intelligence adică informația strategică este putere. Cunoaştere fără intelligence nu poate exista, la fel cum un intelligence calitativ nu poate să se manifeste fără cunoaştere. Deoarece cunoaşterea este astăzi cel mai important şi util element al competitivităţii la nivel global şi devine cea mai importantă resursă a unei naţiuni, am putea afirma că se naşte o nouă componentă, anume „intelligence-ul cunoaşterii”, care devine astfel elementul complementar al domeniului intelligence-ului și esențial puterii. Deci, putem afirma că „Puterea” se mută acum dinspre state-naţiune, spre state-piaţă şi mai nou spre state-reţea. Adică dinspre state spre grupuri unite în reţele, dinspre legile fizicii şi puterea fizică spre legile cibernetice şi puterea creierului („brain power”), iar paradigma „cine are informaţia deţine puterea”

Lucrarea „Inteligența Artificială în Informații” se distinge prin natura sa exhaustivă și bine structurată, subliniind calitatea analitică și relevanța sa pentru profesioniștii din domeniul intelligence și pentru cei interesați de tehnologiile emergente. Trecând în revistă colectivul de autori care au elaborat această lucrare, aceștia sunt după cum urmează: Ioana-Hermina Păiuș (antreprenor-director general, master în relații internaționale, studii de intelligence și diplomație, doctorand în relații internaționale și securitate, absolventă a mai multor cursuri în domeniul intellligence-lui și inteligenței artificiale și autoare de lucrări științifice în domeniu), Adrian Ioan Farcău (diplomat inginer, investigator privat și business-men), Ionuț Vasile Nicoraș (inginer, cunoscător și iubitor al domeniului de intelligence, specialist în energia verde și autor în domeniul intelligence-lui și inteligenței artificiale) și Petru Şteţcu (specialist în intelligence, investigator, editor, autor și coautor a mai multor lucrări de specialitate privind: intelligence, inteligența artificială, geopolitică, securitate, contraspionaj, contraterorism, manipulare, amenințări hibride, ordine publică și privată, diplomație, relații internaționale etc.), sub coordonarea lect. univ. dr. Tiberiu Tănase (istoric și specialist în Intelligence), apărută la Editura Concordia Arad. Lucrarea fiind de mare interes atât celor ce își desfășoară activitatea în domeniul intelligence-lui, cât și altor categorii de cititori, ce sunt doritori de informații noi în acest domeniu de activitate.

  • Lucrarea este bine structurată pe 16 capitole, începând ca primul capitol privind cunoașterea, știința și neuro-știința; apoi continuând cu următoarele capitole în care sunt tratate domeniul de intelligence, integrarea inteligenței artificiale în analiza informațiilor, noile tehnologii de inteligență artificială implementate în domeniul intelligence-lui; utilizări și aplicații ale inteligenței artificiale în sfera intelligence-lui; avantaje, oportunități și provocări ale noilor tehnologii de AI, lucrarea finalizându-se prin capitolul privind viitorul AI în intelligence. Capitolele se succed în mod cronologic, dând cursivitate ascendentă lucrării, ceea ce dovedește buna documentare a autorilor pe acest subiect. Structura capitolelor reflectă o abordare meticuloasă și comprehensivă a integrării și utilizării inteligenței artificiale în activitățile de intelligence. Autorii încep prin a fundamenta lucrarea în concepte fundamentale precum cunoașterea, știința și neuro-știința, continuând cu o analiză detaliată a definirii și organizării intelligence-ului în toate dimensiunile sale.
  • Pe parcursul lucrării, cititorii sunt ghidați printr-o serie de subiecte esențiale, inclusiv procesele de producere și procesare a informațiilor, structura și funcțiile agențiilor de intelligence și strategiile informatice pentru securitatea națională. De asemenea, sunt abordate aspecte practice, cum ar fi utilizarea inteligenței artificiale în colectarea și analiza datelor, precum și evaluarea impactului și provocărilor pe care această tehnologie le aduce în domeniul intelligence-ului. Lucrarea oferă, de asemenea, o perspectivă asupra evoluției viitoare a inteligenței artificiale în intelligence, evidențiind tendințele emergente și provocările anticipate, dar și oportunitățile de utilizare eficientă a acestor tehnologii într-un domeniu atât de critic.
  • Prin această lucrare documentară, autorii oferă cititorilor posibilitatea de a avea o viziune de ansamblu asupra integrării inteligenței artificiale în domeniul intelligence-lui, beneficiile, provocările și efectele acesteia, cât şi posibilitatea de a-şi îmbogăţi cunoştinţele cu informaţii noi și importante ca urmare a implementării noilor tehnologii în sfera de intelligence.
  • De menționat lucrarea are o bibliografie de exceptie bazată pe lucrări noi, este interesantă și conține informații noi de actualitate. În concluzie, lucrarea „Inteligența Artificială în Intelligence” este prezentată ca o resursă indispensabilă pentru cei interesați de transformările și influențele aduse de inteligența artificială în activitatea de intelligence, furnizând o perspectivă detaliată și actualizată asupra acestui subiect complex și în continuă evoluție.


„Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de învățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Subiecte (de tip „concurs”) propuse pentru doctori în științe (matematice) și cele de „Concours de l’ Agrégation” din anii 2017 – 2023

Corrigé du „Concours – Agrégation de mathématique” (titularizare în sistemul de învățământ superior francez ultraelitist PGE/Prépa – Grandes Ecoles și în sistemul universitar LMD/Licență – Masterat – Doctorat). Soluții & Raportul Juriului pentru Subiecte (de tip „concurs”) propuse pentru doctori în științe (matematice) și cele de „Concours de l’Agrégation” din anii 2017 – 2023

Jurnaliști români: Mihai Eminescu, Ion Oprea, Grid Modorcea, Adrian Păunescu, Neculai Constantin Munteanu, Adrian Cioroianu, Octav Pancu-Iași, George Călinescu, Vasile Sava, Cicerone Poghirc, Aurelian Titu Dumitrescu, Mircea Florin Șandru, Lucian Blaga, Constantin Pădureanu, Dumitru Tinu, Cezar Ivănescu, Fabian Anton, George Topîrceanu, Petru Codrea, Radu Gyr, Dan Culcer, Ion Anton, Dumitru Stăniloae, Mihai Cosma, Claudiu Săftoiu, Iosif Constantin Drăgan, George Băjenaru, Cleopatra Lorințiu, Ion Heliade-Rădulescu, Andrei Partoș, Ion Cristoiu, Mircea Badea, Grațian Cormoș, Aristide Buhoiu, Ioana Sava, Brândușa Prelipceanu, Nicole Valéry-Grossu, Gabriel Liiceanu, Ion Agârbiceanu, Eliza Macadan, Florian Bichir, Emil Șimăndan, Bogdan Suceavă, Adriana Săftoiu, Ioan Chirilă, Gabriela Vrânceanu-Firea, Paul Lampert, Octavian Paler, Alexandru Vianu, Dumitru Toma, Eugen Barbu, Eric Winterhalder, Cristian Mungiu, Vintilă Horia, Dan Pavel, Mircea Dinescu, Cristian Tudor Popescu, George Pruteanu, Emil Hurezeanu, Ivo Muncian, Radu Jörgensen, Lazăr Lădariu, Eugen Ovidiu Chirovici, Adrian Hoajă, Doina Drăguț, George Muntean, Barbu Catargiu, Adrian Mîrșanu, Victor Frunză, Lorena Lupu, Alexandru Candiano-Popescu, Marius Mircu, Dănuț Ungureanu, Vasile Copilu-Cheatră, Rodica Culcer, Andrei Gorzo, Zaharia Stancu, Eugen Cojocaru, Răsvan Popescu, Ion Anghel Mânăstire, Pamfil Șeicaru, Tudorel Oancea, Dorin Ștef, Paula Seling, Sabin Gherman, Marian Coman, Brîndușa Armanca, Valeriu Turcan, Teșu Solomovici, Sorin Roșca Stănescu, Tudor Octavian, Vasilica Ghiță Ene, Gabriela Adameșteanu, Radu Negrescu-Suțu, Cornel Nistorescu, Petre Got, Dumitru D. Șoitu, Geo Bogza, Dan Diaconescu, Stelian Popescu, Nicolae Carandino, Valer Chioreanu, Ioan Massoff, Corneliu Stoica, Adelin Petrișor, Ion Călugăru, Andrei Alexandru, Ludovic Roman, Radu Paraschivescu, Vasile Urechea-Alexandrescu, Elis Râpeanu, Cezar Petrescu, Ion Monoran, Thomas Csinta, Marian Odangiu, Paul Barbăneagră,…