În ziua de 4 martie 2022, ora 12, la Biblioteca Academiei fost deschisă expoziția cu titlul Albrecht Dürer (1471-1528, fost pictor german, creator de gravuri și teoretician al arte-cu cca. 350 de gravuri în lemn și 100 gravuri în cupru, una din personalitățile de seamă ale istoriei universale a artei, cărui operă impregnată de ideile Renașterii, Umanismului și Reformei a exercitat o deosebită influență în special asupra artiștilor germani și olandezi de mai târziu). Personalitate multilaterală a epocii, s-a ocupat nu numai de artele grafice, dar și de matematică, mecanică și literatură.
Gravura germană în secolul al XVI-lea, organizată cu ocazia aniversării în 2021 a 550 de ani de la nașterea artistului, eveniment ce nu a putut fi sărbătorit anul trecut din cauza pandemiei de Covid-19. Expoziția a fost vernisată de domnul Vicepreședinte al Academiei Române, Academicianul Răzvan Theodorescu (președintele Secției de Arhitectură şi Arte Vizuale al Academiei Române) și cuprinde o perioadă largă a artei gravurii germane.
De la gravorii Cărților de joc, răspândite la ora actuală ici şi colo în lume, la gravuri ale Maestrului E.S., multiplicate prin gravurile executate în special de Israel Meckenem acele imago mundi din cărțile lui Michael Wolgemuth şi Hans Pleydenwurff, maeştrii lui Dürer, dar şi la capodopere ale artei lui Hans Burgmair, ca Triumful Împăratului Maximilian I, ale lui Lucas Cranach, precum Penitența Sfântului Ieronim sau Turnirele, serbări ale artei de curte din Evul Mediu şi Renaştere, mici capodopere ale lui Georg Pencz, Hans Sebald Beham, sau Virgil Solis. Planşele, în tiraje prețioase din secolele al XVI-lea și al XVII-lea, reproduc lumea germană a acelor vremuri pline de frământări politice şi mai ales religioase, profund înrâurită de goticul internațional.
O mare parte a expoziției cuprinde gravuri pe metal şi gravuri în lemn ale lui Albrecht Dürer, de la ciclul fantastic şi misterios din 1498 intitulat Apocalipsa Sfântului Ioan de Pathmos, la alte serii de gravuri precum „Patimile”, gravate în metal, „Penitența Sfântului Crisostom” sau cea a „Sfântului Ieronim”. Gravuri enigmatice şi moralizatoare precum „Nemesis”, ca și alte gravuri pe lemn, „Viața Fecioarei”, „Marile şi Micile Patimi”, ca să menționăm doar câteva dintre capodoperele acestui mare artist german. Chiar dacă lucrările redau episoade biblice sau mitologice, ele reflectă realitatea lumii germane, interioarele, costumele şi mai ales, peisajele din locurile pe care le-a vizitat artistul. Expoziția poate fi vizitată în perioada 4–25 martie 2022, orele 9 –14, la sala de expoziții a Bibliotecii Academiei Române. Intrarea este liberă.
Nota redacției
Parteneriat Jurnalul Bucureştiului