Acasă Dezvoltare Personală Ce competențe ar trebui incluse în „CV-ul de astăzi”? CV-ul anonim și rolul...

Ce competențe ar trebui incluse în „CV-ul de astăzi”? CV-ul anonim și rolul acestuia în combaterea discriminării

CV-ul trebuie să fie cartea de vizită pentru a obține un interviu cu un posibil angajator. Așa ca fiecare secțiune din CV trebuie să fie clară și precisă, cu alte cuvinte trebuie să te vinzi cât de bine poți. După mine, cea mai importantă secțiune a unui CV este secțiunea de aptitudini și competențe. Deși mulți consultanți de resurse umane recomandă să scrii cum și unde ai obținut competențele respective, majoritatea căutărilor se fac după cuvinte cheie (din cauza numărului ridicat de candidați și timpului relativ redus). Mai jos se află o listă cu competențe cheie, pusă la dispoziție de CNFPA (Centrul Naţional de Formare şi Perfecţionare a Adulţilor). Acestea sunt organizate pe categorii, după cum urmează:

Competenţe pentru angajare–permit accesul pe piaţa muncii şi dezvoltarea unei cariere

  • Comunicare
  • Prelucrarea informaţiei
  • Adaptabilitate
  • Adoptarea deciziilor (în mod independent)
  • Drepturi şi îndatoriri ca cetăţean şi consumator
  • Învăţare şi autodezvoltare
  • Limbi străine
  • Iniţiativă şi creativitate
  • Gândire critică
  • Managementul proceselor de producţie
  • Rezolvarea de probleme
  • Autoîncredere în condiţii de incertitudine
  • Gândire şi acţiune

Compentenţe antreprenoriale–permit căutarea oportunităţilor pentru pornirea propriei afaceri sau îmbunătăţirea performanţelor în afaceri

  • Comunicare
  • Acţionare în condiţii de incertitudine
  • Competenţe etice
  • Căutarea şi generarea ideilor în afaceri
  • Prelucrarea informaţiilor
  • Investirea bunurilor personale şi familiale
  • Învăţarea
  • Îndreptarea greşelilor făcute
  • Managementul relaţiilor de tip tranzacţional şi de reglementare
  • Elemente de bază ale matematicii
  • Operare independentă
  • Rezolvare de probleme
  • Iniţiativă în acţiuni
  • Valorificarea oportunităţilor
  • Utilizarea resurselor limitate
  • Utilizarea relaţiilor personale şi a reţelelor de tip social
  • Lucru în echipă

Competenţe manageriale–permit managementul activităţii proprii sau a altor persoane

  • Gândire analitică
  • Construirea echipelor
  • Comunicare
  • Consiliere
  • Creativitate
  • Adoptare de decizii
  • Delegare de sarcini
  • Focalizare pe rezultate
  • Influenţarea altor persoane
  • Căutarea şi colectarea informaţiilor
  • Realizarea de judecăţi/raţionamente
  • Conducere
  • Învăţare
  • Managementul schimbărilor
  • Managementul stressului
  • Motivare
  • Negociere şi convingere
  • Rezolvare de probleme
  • Autoîncredere
  • Perspectivă strategică
  • Lucru în echipă

Competenţe largi–permit înţelegerea şi gestionarea situaţiilor sensibile şi complexe

  • Analiză
  • Sinteză
  • Monitorizare
  • Planificare
  • Diagnoză

Competenţe sociale şi cetăţeneşti–permit convieţuirea şi participarea la viaţa socio-economică

  • Participarea socială activă
  • Comunicare
  • Cooperare, lucru în echipă
  • Înţelegerea naturii comunităţii şi implicare
  • Roluri şi relaţii într-o societate democratică
  • Îndatoriri, responsabilităţi şi drepturi
  • Coduri şi valori morale

Totuși, în momentul în care îți alcătuiești cartea de vizită, trebuie să ții cont și de cerințele postului. Nu e de ajuns să scrii cât mai multe competențe în speranța că vei chemat la interviu. Competențele trebuie să fie acele capacități pe care le deții și care te ajută să duci la îndeplinire cerințele postului. De asemenea, trebuie să ai cu adevărat acele competențe, pentru că în cadrul interviului ele vor fi verificate. De asemenea, în funcție de postul pentru care aplici, poți să atașezi CV-ului și scrisorii de intenție și un proiect. De exemplu, dacă aplici pentru un post de designer web, unde se cere creativitate, atunci poți face un site și poți atașa link-ul, pentru ca angajatorul să își facă o idee despre ceea ce poți să faci. Iar în ceea ce privește cursurile de calculator și cele de limbi străine, nu este suficient să menționezi că știi acele programe sau acea limbă străină, trebuie menționat și nivelul la care te afli (începător, intermediar, avansat).

Descrierea autorului

Bună, numele meu este Mihaela Andreea Radu, și am început să scriu pe blogul meu din dorința de a împărtăși altora din scurta mea experiență în resurse umane și din conținutul cărților pe care le citesc, inclusiv pentru îmbogățirea ariei de cunoștințe. Experiența pe care am acumulat-o în resurse umane îmi permite să cunosc o serie de detalii și aspecte practice în evaluarea angajaților. Am scris articolele din aria de HR atât pentru tine, viitorul specialist în resurse umane, cât şi pentru tine, candidatul de azi. Te invit să descoperi mai multe informații citind articolele mele aici şi să te abonezi prin e-mail folosind butonul „follow” din meniul vertical de la dreapta.

Notă. CV-ul anonim, cum funcționează?

CV-ul anonim a fost adoptat printr-o lege din 31 martie 2006 pentru egalitatea de șanse în companiile cu peste 50 de angajați, dar nu a fost niciodată obligatoriu, deoarece decretul care îl impunea nu a fost niciodată publicat. Dacă candidații au posibilitatea de a depune un CV anonim, aceasta rămâne o practică marginală, deoarece candidații știu bine că recrutorii vor privilegia întotdeauna un CV pe care candidatul este bine identificat!

Principiul CV-ului anonim

CV-urile anonime, spre deosebire de CV-urile tradiționale, nu conțin informații care pot identifica candidatul:

  • Nume, prenume
  • Adresa de e-mail
  • Adresa poștală
  • sex
  • naționalitate
  • vârsta
  • Locul nașterii
  • Situația familiei
  • fotografie

Singurele informații pe care recruiterul se poate baza pentru a-și alege alegerea este pregătirea și calea de carieră a persoanei care solicită.

Pentru a trimite un CV anonim, puteți aplica la o agenție sau la o agenție de recrutare. Când companiile solicită CV-uri anonime, folosesc software care detectează datele personale ale candidatului (informații despre identitatea acestuia) și le șterg. CV-ul este apoi transmis resurselor umane.

Un dispozitiv testat de mai multe companii

CV-ul anonim a fost destinat în special companiilor cu peste 50 de angajați. Astfel, în noiembrie 2009, a început un experiment la șapte departamente: CV-ul a fost testat în Sena-Saint-Denis, Nord, Rhône, Bouches-du-Rhone, Bas-Rhin, Loire-Atlantique și în orașul Paris. Cca 50 de companii erau voluntari. Următoarele elemente au fost eliminate din CV-uri: prenumele, prenumele, vârsta, data și locul nașterii, naționalitatea, starea civilă și fotografia, precum și adresa și e-mailul.

CVA cum a fost numită atunci a devenit obligatorie în companiile cu cel puțin 50 de angajați. Cu toate acestea, în ciuda adoptării sale de către unele grupuri mari, cum ar fi AXA, în 2020 CV-ul anonim a fost utilizat de doar 4% dintre companii . Alții se îndoiau de eficacitatea acesteia. În plus, niciun decret nu a specificat modalitățile de aplicare a acestuia. Utilizarea sa a devenit opțională. Studiile efectuate în Franța, precum și în alte țări europene, indică faptul că CV-ul anonim îmbunătățește șansele ca lucrătorii mai în vârstă să fie recrutați, precum și cele ale femeilor și ale candidaților cu un cadru de imigranți.  Prin urmare, unii experți menționează necesitatea relansării dezbaterii.

Care au fost obiectivele?

Scopul principal al CV-ului anonim, potrivit Legii privind egalitatea de șanse, a fost evitarea oricăror discriminări atunci când compania căuta un candidat. Scopul declarat al acestei practici a fost de a permite recrutorilor să aleagă candidatul ideal pentru o funcție, fără niciun prejudiciu cu privire la locul de proveniență sau unde locuiesc. O luptă împotriva discriminării care este laudabilă, dar care nu a fost niciodată generalizată. Desigur, dacă CV-ul anonim nu este obligatoriu, nu va fi adoptat de nimeni, deoarece candidații care refuză să indice în CV-ul lor informații personale riscă să fie concediați chiar înainte de a putea prezenta experiența lor profesională.

Anonimatul: sistem folosit în bacalaureat

După cum indică site-ul Slate.fr, ascunderea unor informații pentru a nu denatura judecata nu este nouă. Într-adevăr, această tehnică este folosită în timpul examenelor de bacalaureat sau la examenele de admitere în unele scoli mari.
Și conform unui sondaj Ifop realizat pentru site-ul défenseurdesdroits.fr, francezii sunt în favoarea acestei idei de anonimat pentru a reduce inegalitățile în recrutare. Dar cei care nu respectă dispozitivul spun că, dacă discriminarea nu apare atunci când citiți CV-ul anonim, acesta poate fi aplicat în timpul interviului. CV-ul anonim în acest caz nu este o soluție și ar trebui să analizăm alte elemente pentru a înțelege mai bine discriminarea de angajare și, prin urmare, să propunem soluții eficiente

Care sunt alternativele CV-ului anonim pentru combaterea discriminării?

Au fost desfășurate campanii de testare pentru a evidenția discriminarea în angajare. Metoda este simplă: CV-urile au fost trimise mai multor companii, unele dintre ele fiind identice din punct de vedere al conținutului (experiență profesională echivalentă și nivel de studiu pentru aceeași poziție), dar informații personale (nume, prenume, vârstă, origine) pentru candidați au diferit.
Scopul este de a verifica modul în care departamentul de resurse umane procesează cererile. Desemnarea unei referințe de „oportunități egale” ar putea fi, de asemenea, decisă în companii să aibă grijă de persoane care cred că sunt victime ale discriminării în angajarea în companie. Un proiect care nu are nimic concret și care nu va oferi o soluție concretă persoanelor ale căror cereri au fost respinse. Consilierii pentru ocuparea forței de muncă au fost, de asemenea, informați despre această problemă și trebuie să informeze solicitanții de locuri de muncă despre drepturile lor.

Nota redacției

Articolul precedentAlgoritmul de urmat pentru vânzarea unei case la cel mai bun preț (Optimizarea raportului dintre preț & calitate)
Articolul următor„HoReCa Next Level – Pastry & Dessert & Coffee” (În direct de la corespondentul nostru Geo Scripcariu – Radio Punct Londra)
Fizician teoretician și matematician de formaţie pluri-inter și transdisciplinară, adept şi promotor al educaţiei de excelenţă (gifted education) şi jurnalist de investigaţii criminale francez, de origine română, specializat în MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale), în studiul fenomenelor socio - judiciare cu ajutorul unor structuri matematice complexe (teoria haosului - sisteme complexe, teoria ergodică, teoria teoria categoriilor și rețelelor, cercetarea operațională și teoria sistemelor formale de tip Gödel). Cofondator al IRSCA Gifted Education (Institutul Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educaţia de Excelenţă), de peste un deceniu și jumătate, este Director de studii în cadrul CUFR România (Conseil Universitaire-Formation-Rechereche auprès des Grandes Ecoles Françaises-Consultanţă Universitară, Studii şi Cercetări de pe lângă Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii), organism educaţional franco-român agreat de stat, având ca obiectiv, consilierea, orientarea şi pregătirea candidaţilor români cu Diplomă de bacalaureat, respectiv a studenţilor din primul ciclu universitar (Licenţă), la concursurile de admitere în sistemul elitist de învatamânt superior „La conférence des grandes écoles françaises” (Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii - CPGE-Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles, Grandes Ecoles) şi Universităţile elitiste franceze (Licenţă, Master). Este autor a peste 600 de lucrări cu caracter științifico–didactic (articole și cărți de matematică și fizică, respectiv, de investigație jurnalistică – atât în limba română cât și în limba franceză, repertoriate și în BNF – Bilibioteca Națională a Franței, „François, Mitterrand”), care au contribuit la promovarea culturii și civilizației franceze în lume, precum și la admiterea a peste 1.000 de tineri români cu abilități intelectuale înalte (absolvenți de liceu și studenți) în școlile superioare franceze de înalte studii – Les Grandes Ecoles (un sistem educațional elitist și unic în lume), în special, în cele științifico–inginerești și economico–comerciale, dintre care, astăzi, majoritatea ca absolvenți, contribuie în calitate de cadre superioare sau de conducere la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze în cadrul unor prestigioase instituții de învatamânt superior și de cercetare, mari companii private sau de stat, civile si militare, multinaționale, specializate în tehnologia de vârf, respectiv, în cadrul administrației locale și centrale de stat.