Acasă Literatură (proză, critică literară) Cine are puterea de a ierta? Elogiul folcloristului, poetului și compozitorului Marin...

Cine are puterea de a ierta? Elogiul folcloristului, poetului și compozitorului Marin Voican. „Afrontul” Simonei Halep

Jurnalul Bucureștiului. On line Newspaper publishing almost everything to be well informed. That’s our main and only purpose! Jurnalul Bucureștiului aims to be an online newspaper for information and debate of citizens’ problems and events. The principles that will be at the basis of this publication are: 
–  Democracy cannot exist without opposition
– Elected representatives are our representatives and not our masters
– Criticism fosters progress
– Free speech-an important factor in correcting the deviations of power.


Dumnezeu iartă, spunea poeta Carmen Sylva, natura nu iartă. Această dihotomie stă la baza religiei. De aici se naște întrebarea, cine a fost mai întâi, oul sau găina, Natura sau Dumnezeu? Înclin să cred că au fost în același timp. Natura se ocupă de cele pământești, fizice, Dumnezeu de cele spirituale. Dar sfera spiritualității există numai în cazul oamenilor. Animalele nu au spirit. Un leu sau un iepure nu cred în Dumnezeu. Ceea ce mă face să spun că Dumnezeu a venit pe lume mai târziu, când omul a început să fie conștient de spiritul său, să înțeleagă natura și să opună finitului, infinitul.

Pe urmele Reginei Elisabeta, scriitoarea Carmen Sylva. File de istorie sinăiană (Corespondență de la PhD Candidate Simona – Nicoeta Lazăr – poet, prozator, editor și jurnalist, membru al UZPR și al AJTR – Asociația Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism din România, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului)

„Excesele românismului” și „Seriozitatea lui Eminescu” (fragmente din cartea „Istoria literaturii neînregimente” a lui Dr. Grid Modorcea, scriitor și cineast, „cel mai important” și cel mai prolific autor în viață) cu dedicație Simonei Lazăr – Țigău (poet, prozator, eseist, jurnalist și eminescolog, bibliotecarul casei de cultură „Carmen Sylva” din Sinaia, corespondentul Jurnalului Bucureștiului)

Ideea de păcat nu a existat. A venit târziu. Când omul a început să greșească. Fiindcă existența sa era determinată de marele necunoscut. Multe fenomene care se petreceau nu le înțelegea și atunci l-a inventat pe Zeus, pe alți zei, ca în final, să scape de atâta încurcătură de mațe/zei, să-l inventeze pe Dumnezeu, care a început să fie și el de mai multe feluri, ba răzbunător, ba obosit, ba deist și izbăvitor, ba ascuns, ba panteist, ba liber-schimbist. Omul simplu însă nu s-a complicat și a ales Credința Simplă. Poporul român o mai numește Predania. (Transmitere prin succesiune verbală sau scrisă a învățăturilor doctrinelor și tradiției bisericii creștine de-a lungul veacurilor).

Un cercetător al Predaniei, un mare iubitor al tradiției, pe care îl cunosc de câteva decenii, este Marin Voican, folclorist, poet și compozitor, de la care am primit zeci de mesaje legate de folclor, de neam, de Dumnezeire. Nu mai vorbesc de poeziile sale patriotice sau aniversare, în tradiția marilor patrioți ai țării. Iar zilele trecute, am primit de la el manuscrisul unei cărți de proză, numită Puterea de a ierta, care mi-a declanșat aceste gânduri. Dar autorul nu face filosofia iertării, cartea nu este o meditație savantă pe această temă, ci o carte de lume, care adună mai multe întâmplări–întâmplări trăite-pe tema din titlu. Un titlu foarte prețios și pretențios. Prin ele, autorul își exprimă concepția sa despre om, despre starea lucrurilor, a lumii în care trăim, și mai ales despre raportul nostru cu Dumnezeirea. Din acest raport reiese puterea noastră de a ierta. Vă las dvs plăcerea de a citi cartea, de a lua contact cu aceste cazuri prozaice și de a descoperi dacă aveți sau nu puterea de a ierta. Povestirile au un farmec indescriptibil, autentic, îmi aduc aminte, ca stil, de felul de a povesti a lui Cipică, lăutarul pe care Brâncuși l-a ținut pe lângă el peste 40 de ani, până la moarte. Adică graiul este foarte românesc, neaoș, în toate cele 12 povestiri ale cărții. Deși sunt locuri și personaje diferite, le unește acest stil foarte popular.

Le-aș numi povestiri lăutărești, probabil inspirate din viața de compozitor a lui Marin Voican. Sau din viața sa vâlceană (satul Ghioroiu), o zonă încărcată de misticism, de bigotism, pe care o descriu în cartea Vânturarița. Undeva, într-o povestire, autorul amintește de Schitul Bradu, care a fost focarul inspirației mele, al „pelerinajului în rai”.

„Vânturarița. O nouă geneză – Pelerinaj în Rai”, a 124-a carte a marelui intelectual contemporan Grid Modorcea (scriitorul cu cea mai vastă și completă operă religioasă din cultura română), „cel mai important” și cel mai prolific autor român în viață, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului

La Event-80, când am împlinit 80 de ani, i-am dat lui Marin Voican Premiul Inocenței, pentru felul cum apără Predania. Cum am spus, îi știu de mult timp această aplecare spre folclor, spre neam, spre credință. Ne-a legat o vreme și dragostea pentru Gheorghe Zamfir. Iar acum descopăr că nu m-am înșelat. Povestirile lui emană candoare, au o inocență de copil, farmec și acorduri umaniste.

„Am trăit prea mult?” Evenimentul Grid Modorcea („Omul bibliotecă”, „The Great Mitică”) – 80 la Galeria de Artă „Kulterra” din București. Polihistorii Sophianici

În Istoria literaturii neînregimentate l-aș include în Lumea II, pentru aceste calități native, dar totuși el este puternic înregimentat în Lumea I, prin hărnicia de a se lipi de oameni și fenomene (categoria „agățătorilor”), dar mai ales prin lipsa lui Dubito și prin credința habotnică în Dumnezeu. Este ca un monah catafatic. Această dragoste nemărginită în Dumnezeu se revarsă în proza sa ca un șuvoi fără oprire. El face parte, paradoxal, din monahismul athonit, fără să aibă trăire isihastă. Totul este lumesc. Exact cum este pentru omul simplu Credința Simplă, pe care Eminescu spunea că lumea a pierdut-o. Marin Voican se reîntoarce la ea, la izvor.

În proza, ca și în poezia sa naționalistă nu există nici o clipă de îndoială, nu se întreabă dacă El există? Nici nu concepe o astfel de întrebare. Credința sa este totală în Dumnezeu. Un asemenea creștin nu am întâlnit nici la mănăstiri. Dar fanatismul său nu se manifestă zgomotos, ci simplu, direct, fără farafastâcuri. Numai la Prodromu am mai întâlnit un asemena fanatism mistic. Acolo, ca monahii să creadă fără obstacole, statuia lui Apollo, care se afla pe vârful Athon, a fost distrusă. Însă credința în Apollo a existat. Dar cine mai crede azi în Apollo? Îl avem pe Dumnezeu. Dar peste două mii de ani, ba și mai repede, datorită evoluției High Tech, poate că Dumnezeu va fi pentru oameni ceea ce este azi pentru noi Apollo.

Marin Voican nu-și pune astfel de întrebări, deși are 84 de ani. El are o natură catafatică, nu apofatică. E mai apropiat de Ion Lucra Caragiale și Gala Galaction decât de Tudor Arghezi. Dar izvorul său este total lumesc, cum am spus. Una dintre povestiri, o spovedanie (ultima?), amintește izbitor de nuvela Păcat a lui Caragiale, ca și de drama Năpasta. Aceeași lume încrâncenată, mistuită de păcate, rudimentară, care poartă povara unei crime, o crimă de lume, dacă pot să-i spun astfel. Mă așteptam ca în acest spirit să descopăr o povestire dedicată ghionoaiei, fiindcă Ghioroiu trebuia să aibă o pereche, iar ghionoaia este o femeie rea, cicălitoare, aducătoare de ghinion sau de ghinionoi. În proza noastră veche, ghionoaia apare peste tot, mai ales sub forma de pasăre, de ciocănitoare, care își ascute ciocul noaptea în scoarțele copacilor și îi auzi chiotul, cum spunea Alexandru Odobescu, dar în unele locuri cuvântul mai înseamnă și cucuvea, care prevestește a morțiu. Calistrat Hogaș descrie ghionoaiele având „pliscuri de oțel”, cu care toacă arborii! Ne întâlnim cu ghionoaia și în scrierile lui Ion Agârbiceanu, Octavian Goga și George Coșbuc. Dar și în basmele lui Petre Ispirescu, ea e chiar un fel de zmeoaică, o vrăjitoare, o ființă monstruoasă, pe care o înfruntă Făt-Frumos. Masculul ghionoaiei se nunește ghionoi, dar consătenii lui Voican i-au zis ghioroi. E un nume ca un semn prevestitor. Un Caragiale ar fi zămislit de aici un simbol național. E sigur că la Hanul lui Mânjoală, unde stăpână era Mânjoloaia, cum i se mai spunea Marghioalei, care făcea ca totul să fie plin de spectre, vrăji și farmece, se auzeau ciocăniturile ghioroaiei, ca și cicălelile aspre cu care femeile rele și fatidice își blestemau bărbații. Eu am creat legenda Vânturariței, e posibil ca Marin Voican să brodească o legendă a Ghioroaiei.

În multe locuri, spiritul prozaic se îndepărtează de zona vâlceană și ajunge în mahalaua dâmbovițeană, rea, urâtă și superstițială. Se apropie de Groapa lui Eugen Barbu. Uneori, datorită misticismului primar, apare și un parfum fanariot, oriental, ca în Craii de Curtea Veche sau în „ciulinii” lui Panait Istrati, dar cu un aer de veleitarism. Sau ca în Domnișoara Nastasia a lui G. M. Zamfirescu. Lumea marginală rămâne aceeași în toată proza noastră de mahala, foarte bogată. De obicei, acesta este domeniul veleitarilor. N-am nimic cu veleitarii, dar cei pe care i-am întâlnit eu sunt niște impostori. Învață să te ferești de ei, sunt unși cu toate alifiile, sunt mai ceva ca țiganii, care întâi te perie, apoi, la prima cotitură, de înșeală. Însăși credința lor acaparatoare este o prefăcătorie, o minciună.

Iar acest tip de existență catafatică nu ajută literatura. Pare tezist, lipsit de mister, fiindcă lipsa de îndoială nu este benefică literaturii. Și nici înțelegerii superioare a lumii. Viața nu este otova, este ca un labirint, plină de contraste și contradicții. Dovadă că judecata autorului asupra acestei fundamentale teme, puterea de a ierta, nu se ridică dincolo de limitele biblice. Apogeul este apoftegma christică: Iartă-i, Doamne, pe păcătoși, că nu știu ceea ce fac!”.  Aici autorul poate fi apropiat de Damian Lukici, faimosul țăran, un prisăcar rus, care a dovedit simplu că Dumnezeu există unei comisii de savanți care veniseră în satul lui să le demonstreze țăranilor că Dumnezeu nu există. Marin Voican este ca acest țăran în povestirile sale pravoslavnice. Din care lipsește totuși o meditație despre iertare. Și poate nici nu trebuie, ea trebuie dedusă din rețeaua de întâmplări. Și-apoi, care este rostul acestui cuvânt înainte? Cititorul din viitor va descoperi aici un fel de experiment, o proză inspirată din Lumea I citită din perspectiva Lumii II.

Dreptul la replică. „Lumea II” a marelui intelectual român Grid Modorcea (Dr. în Arte, scriitorul cu cea mai vastă și completă operă religioasă din cultura română, „cel mai important” și cel mai prolific autor român în viață, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului). La mulți ani cu gemenele Mihaela & Gabriela Modorcea (Indiggo Twins)

Ce este iertarea? O slăbiciune omenească, îl ierți pe cel care ți-a greșit chiar dacă nu are dreptate? Între animale nu există iertare. Ele nu iartă. Se sfâșie între ele. De ce? Fiindcă nu există nici iubire. Ca să ierți, trebuie să iubești. Îl ierți pe cel pe care îl iubești chiar dacă este un păcătos, că în proza lui Feodor Dostoievski. Iar ca să te ierte Dumnezeu, trebuie să crezi în El. Dar ca să crezi, trebuie să știi cine e Dumnezeu. Cine ești, Doamne, se întreabă obsesiv Sf. Augustin în Confessiones. La început, ne spune Biblia, exista un Dumnezeu răzbunător, care ne pedepsea pentru greșelile noastre, de aceea Iisus ne-a învățat Tatăl nostru, în care îl rugăm pe Dumnezeu: Și ne iartă greșelile noastre/Așa cum iertăm și noi greșiților noștri!”. Iisus ne vorbește despre un Dumnezeu al iubirii. După cum există și un Dumnezeu otiosus (obosit) și unul ascuns (Deus absconditus). Iar țăranul român ne vorbește despre un Dumnezeu care ne uită, care ne întoarce spatele, ca în acest catren, o capodoperă culeasă de Lucian Blaga: Doamne, Doamne, mult zic Doamne,/Dumnezeu pare că doarme,/Cu capul pe-o mănăstire/Și de nimeni n-are știre.

De aceea Sf. Augustin ne învață să fim apofatici. Dacă Anselm de Cantenbury evocă dictonul latin Credo ut intelligam, cred ca să înțeleg, Sf. Augustin îl caută pe Dumnezeu, el cercetează să afle cine e, ca să creadă (intelligo, ut credam). Și ajunge la suprema descoperire: Dumnezeu există, fiindcă îmi amintesc de el”. Dumnezeu se află în memoria noastră. Dar dacă nu crezi, ce te faci? Trăiești în mrejele păcatului? Dar nu crezi nici în păcat. Ce este păcatul? Știe vreun animal ce este păcatul? Nici măcar în Biblie, în prima geneză, nu apare această idee. Uciderea lui Abel de către fratele său, Cain, nu e numită păcat, ci pedeapsă. Când a văzut de ce cruzimi e în stare omul, lui Dumnezeu i-a părut rău că l-a făcut (Facerea, 6). Și atunci l-a pedepsit pe Cain cu târâșul șarpelui, ca în cântecul Mariei Tănase, să-i fie existența un chin. De altfel, sunt păcate atât de mari încât nu pot fi iertate. Woody Allen ne-a pus o întrebare fără răspuns Dacă există Dumnezeu, atunci de ce a existat Holocaustul?”.

Lumea e plină de criminali odioși, pe care nimeni nu-i poate pedepsi și ierta! Și totul începe de la mitul lui Cronos, care își devora copiii! Până la urmă Cronos, Timpul, ne devorează pe toți. Dumnezeu te iartă dacă nu știi ce faci? Bineînțeles că nu te iartă dacă tu nu te ierți pe tine însuți. Istoria omenirii este deopotrivă o istorie a păcatului și a iertării. Casa iertării este Chilia, iar mai apoi Biserica. Dar iertarea nu este o temă exclusiv creștină. E universală. O demonstrație unică în acest sens o face Shakespeare în Furtuna. The Tempest este parabola iertării, care se termină cu acest epilog, când Prospero iese la rampă și se adresează așa spectatorilor: Fără duhuri și minuni,/M-aș sfârși de-n rugăciuni –/Care spală orice păcat –/N-aș cere să fiu iertat./Cum și voi ați vrea să fiți,/Rogu-vă, mă sloboziți. Iertarea este un fenomen complex, el presupune existența iubirii, a păcatului, a lui Dumnezeu. Și toate legate de conștiință. Implicit de morală. Un om imoral nu poate ierta. Dacă nu ai conștiința păcatului, nu poți avea nici conștiința iertării. Zici, ce să iert? N-am ce să iert, fiindcă nu am păcătuit. Aici apare dihotomia lui Guilty și Not Guilty? În esență, vina de a fi și de a nu fi. Am să ofer aici câteva cugetări din Charta Moralia despre iertare: „Iertarea este o formă de slăbiciune și de putere, în același timp. Iertarea nu trebuie să înlocuiască legea. Dacă l-aș ierta pe cel care mi-a ucis fiul, am să-i ucid și eu fiul. Iertarea păcatelor este o apocalipsă. Cine nu plânge, nu știe ce este iertarea. În dragoste, jurămintele încălcate sunt pe jumătate iertate. Rușinea te oprește să păcătuiești, ea e calea iertării. Recunoaște că ai greșit și te iert. A greși e omenesc, a ierta este divin. Ierți ceea ce e de neiertat, așa cum crezi ceea ce e de necrezut. La spovedanie ni se iartă păcatele, dar ele rămân, nu dispar, și ne apasă, și ne dor. Are vreun preot puterea de a ierta când duce cu el toate păcatele?

Eveniment istoric – lansarea volumui nr. 105, „Charta Moralia” (Corespondenţă de la Grid Modorcea, scriitor și cineast, Dr. în Arte, SUA-New York)

Puterea de a ierta o are numai cel care este asemenea lui Iisus. Trebuie să fii un om curat, moral, superior, ca să poți să ierți. Această putere o are Omul Purificat. Un păcătos nu poate fi un om drept, fiindcă nu are judecata fără pată. Cum a făcut Solomon cu judecarea celor două femei care își disputau același copil?A scos-o la iveală pe mama adevărată. Iar cu cea mincinoasă, ce a făcut? A lăsat-o pradă deznădejdii. Dar Iisus n-ar fi făcut așa. Ar fi iertat-o și pe ea. Iertarea este soră geamănă cu Bunătatea. Puterea de a ierta este deasupra tuturor puterilor omenești.”

Povestirile lui Marin Voican nu sunt meditații pe aceste idei. Sunt oferite doar cazuri, întâmplări umane și inumane, vieți care sunt dependente sau nu de iertare. E minunat totuși că în locul oricăror speculații, el pune viața. Ea este un focus al iertăciunilor. Iertarea este un complex de reacții față de oameni și față de tine. Învață să te ierți pe tine însuți. Asta înseamnă să te cunoști.  E un lucru foarte greu, deși esențial, care definește forma cea mai înaltă de civilizație pe care a atins-o omenirea, civilizația greacă. Acest dicton, Cunoaște-te pe tine însuți, se afla pe frontonul Templului unde se manifesta Oracolul de la Delphi, considerat Omphalos, axul lumii. Cine putea să-l ierte pe Oedip, după ce Oracolul i-a prevestit că-și va ucide tatăl și va trăi, se va căsători cu mama lui? Copiii lui îi erau frați și surori. Cine să ierte o asemenea fără-de-lege, săvârșită de un om care nu știa că săvârșește asemenea păcate!? El și-a scos ochii, să nu le mai vadă. Dar păcatul a fost deja săvârșit. Nu s-a stins. Numai un geniu isihast, ca sfântul George Enescu, a avut puterea de a-l ierta pe Oedip, de a-l trece, la finalul capodoperei sale Oedip, în Lumea II, pe scara iluminării, în lumea izbăvitoare a luminii. Religia fără cultură e oarbă, cultura fără religie e mioapă.

Lingura de lemn-Până Când?

Iubita mea, te-am admirat,/în cronici multe te-am cântat,/ți-am dedicat și o carte unsă cu miere,/despre jocul de plăcere,/dar de când te-ai dopat,/ne-ai făcut pe toți șah-mat!/Zici că nu te-ai dopat,/eu te cred,/dar nu te mai crede nimeni./Din neînregimentată,/ai devenit o rea înregimentată,/fără mamă, fără tată./Ne-ai fost marea iluzie,/acum ești marea deziluzie./Oprește-te, fă o ieșire triumfală,/cu onor,/în marș cu tricolor,/să-ți cânte Fanfara 11 prăjini:/Hale-hap, hap, hap, hap…/Tie-break la proțap!/Să nu-ți pese de bani, nici de puncte,/nici de joc,/nici de altă socoteală./Altfel,/fiecare step al tău va fi un păcat./Ai să pierzi tot ce-ai câștigat./Nu ai familie, nu ai machedoni,/prieteni adevărați,/unde-i Toni,/care să-ți spună Stop?/Nu ai nici un Dumnezeu?/Dă un pas înapoi/și retrage-te,/du-te la Dubai,/te-așteaptă Toni cu alai,/retrage-te demn,/nu păta sportul alb,/nu lăsa pe el urme care nu se mai șterg./Ai devenit un pretext de bășcălie,/de ironie,/nu vezi?/Nimeni nu vede?/Când erai copil,/mâncai ciorba cu lingura de lemn./La propriu./Acum mănânci cu ea la figurat./Și mănânci consecutiv cu două linguri de lemn,/ca nebunul din sat./La Miami ai câștigat o nouă lingură,/ai pierdut la Badosa,/Badosa la Sabalenka,/Sabalenka la Kalinina,/Kalinina la Putintseva,/Putintseva la Azarenka,/Azarenka la Rybakina,/Rybakina la Collins,/care a câștigat trofeul./Numai când se întâmplă/un asemenea drept zig-zag,/lingura apare-n prag./Ca ieri, ai fost prima din cap,/acum ești prima de la coadă./Oprește-te odată!/Cu câte linguri vrei să mai mănânci? Hale-hap, hap, hap, hap…/Ai draci?/Vrei să schimbi racheta cu lingura de lemn?/Pentru ce-o mai faci?/Poți să joci peste fileu ca îngerii,/jocul tău va fi văzut ca o eroare a naturii,/te rog, trage fermoarul,/închide gura lumii!

Grid Modorcea (scriitor și cineast, dr. în Arte)

Articole asociate

Galeria Kulterra. „Un Moulin Rouge ca-n Tahiti”. Autobiografie – Grid Modorcea („the great Mitică” – Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”) membru permanent al Staff al Jurnalului Bucureștiului

„Iadul lui Halep”. Corespondență de la marele intelectual Grid Modorcea (Dr. în arte, scriitor și cineast, „cel mai important” și cel mai prolific autor român în viață), membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului

„Arta sportului. Plăcere și agresivitate” (Corespondență de la marele intelectual Grid Modorcea – Dr. în arte, scriitor și cineast, „cel mai important” și cel mai prolific autor român în viață, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului)

„Cazul Simona Halep: Dacă nu există intenție, există scăpare” (Corespondență de la Pompiliu Comșa (Prof. univ. asoc. Univ. Apollonia, directorul ziarelor Timpul și Realitatea – partener media al Jurnalului Bucureștiului & directorul executiv al Trustului de Presă Pompidu – Iași, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului)

Arca lui Niki – Elogiu lui Nicolae Manolescu (Corespondență de la scriitorul & cineastul dr. Grid Modorcea, membru în Staff al Jurnalului Bucureștiului)

Nota redacției

Subiect de teză de doctorat (Sujet de thèse). „Le Casse du siècle – En quête de vérité”. „Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre OAS (Organizație Armată Secretă), SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” în „războiul cazinourilor” a „anilor de plumb” de pe Coasta de Azur, într-un „triunghi al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și (re)stabilirea adevărului istoric

Le dossier criminel Matthieu Moulinas. Étude de la criminalité sexuelle juvénile (par le biais des MASS – Mathématiques Appliques). Dosarul criminal Matthieu Moulinas (criminal sexual minor recidivist, condamnat la închisoare pe viață). Subiect de teză de doctorat – Studiul criminalității sexuale juvenile cu ajutorul MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale – Sistemele complexe, Fornale și Fractali – prof. univ. dr. Thomas CSINTA, jurnalist de investigații criminale, atașat de presă al OADO – Națiunile Unite, detașat permanent la Curțile cu Jurați ale Tribunalelor Judiciare franceze)

Mesajul politic al G-ralului de armată, profesor universitar Mircea Chelaru (deputat AUR al județului Argeș) câtre națiunea Română

Prietenul nostru de suflet, Mihai Căldăraru (Director Executiv Adjunct Protecție Socială a DGAS România – AEDOPS România) – „omul mic cu suflet mare”, premiat de Ministrul Familiei Natalia Intotero, la Gala Națională a Binelui – 2024, iar prof. dr. Adrian Streinu – Cercel, susținător al Galei, distins cu titlul de „Doctor Honoris Causa” al Universității Apollonia din Iași și implicit, cu cel de „Cetățean de Onoare” al Târgu’ Ieșilor

Colocviile TeleMoldova Plus (+) cu o dublă lansare de carte și o piesă de teatru

„Art Basel Miami” – Săptămâna Artei în Miami (Corespondență de la artista vizuală Paula Craioveanu – „regina amazoanelor plasticii românești” din Miami – Florida, SUA)

Profesorul Doru Pop de la UBBC (Universitatea Babeș – Bolyai) din Cluj – Napoca: Blaga și „gândirea evreiască”

„Arta, pentru a fi cunoscută trebuie să circule”. Eruditul promotor franco – român al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană Soleil de l’Est, din nou în România

Subiect de teză de doctorat (Sujet de thèse). „Le Casse du siècle – En quête de vérité”. „Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre OAS (Organizație Armată Secretă), SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” în „războiul cazinourilor” a „anilor de plumb” de pe Coasta de Azur, într-un „triunghi al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și (re)stabilirea adevărului istoric

Incursiune prin labirintul psihicului uman – „De la viață la moarte și înapoi” (Partea 2) de la corespondentul nostru permanent Dr. Anna–Nora Rotaru–Papadimitriou (Grecia–Atena), membră a Staff al Jurnalului Bucureștiului

„Din viața investigatorilor privați (Privat investigator – Pi/∏/π) – mituri și realități”. Interviu cu D-na Maria Bumbaru președinta ADNR (Asociația Naționlă a Detectivilor din România). Partea 1 (Generalități)

„Din viața investigatorilor privați (Privat investigator – Pi/∏/π)– mituri și realități”. Interviu cu D-na Maria Bumbaru președinta ADNR (Asociația Naționlă a Detectivilor din România). Partea 2 (Activitatea și „costul” real al unui ∏)

In memoriam profesoara de canto Adela – Ioana Burlui. Elogiu profesorului de medicină dentară și „omului de litere” Vasile Burlui, președintele Fundației „Sfânta Apollonia” din Iași și „patronul” congreselor internaționale ale Universității Apollonia „Pregătim viitorul–promovăm excelența”

Henri Poincaré, printre contemporanii săi și dincolo de ei. Incursiuni în geo-receptologia și geofilosofia științei (Corespondență de la prof. dr. Narcis Zărnescu, scriitor, critic și istoric literar, redactor șef al Revistei „Academica” al Academiei Române, secretar știinfic al Academiei Oamenilor de Știință din România, secția  Secția X–Filosofie, Teologie și Psihologie, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului, Cavaler al Ordinului „Palmes Académiques” din Franța)

Profesorul Doru Pop de la UBBC (Universitatea Babeș – Bolyai) din Cluj – Napoca: „Fascismul, un herpes care mereu se reîntoarce”

Cum „traducem” cultura. Marea antologie a liricii românești (Die Geschichte der rumänischen Lyrik) de la începuturi și până astăzi, a poetului și traducătorului trilingv brașovean Dr. Christian W. Schenk (membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities), corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului (din Boppard – Renania-Palatinat, Germania)

Uniți în onoare și recunoștință în amintirea eroilor de Ziua Internațională a Drepturilor Omului, la sediul OADO (Organizația pentru Apărarea Drepturilor Omului – Ecosoc – Națiunile Unite)

„Ortopedia Pediatrică este Știință, Artă și Predicție” (Corespondență de la Dr. Gheorghe Burnei, Professor of pediatric orthopedics, Macta Clinic – Constanța)

„Grandes écoles scientifiques – un modèle à réinventer” (Pierre Veltz, professeur émérite à l’Ecole des Ponts ParisTech – École nationale des ponts et chaussées)

„Scriitorul” multirecidivst Rédoine Faïd („Le Roi de Belle”) specializat în jafuri armate și evadări – Spectaculoasa sa evadare din CPSF (Centrul Penitenciar de la Réau) cu un elicopter Alouette. Procesul și Verdictul. Corespondență de la Curtea cu Jurați a TJP (Tribunalul Judiciar Paris)

Traducerea (Corespondență de la Dr. Dr. Christian W. Schenk – poet și traducător trilingv brașovean, membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities, corespondent permanent și membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului din Boppard – Renania-Palatinat, Germania). Traducerea textelor cu caracter juridic (Thomas Csinta, criminal investigation journalist, research professor in MM – mathematical modeling & in MASS – Applied Mathematics in Social Sciences)

Le vernissage de l’exposition „Icônes et poteries de Roumanie” (Corespondență de la eruditul promotor franco – român al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană Soleil de l’Est, promotorul înfrățirii orașelor Brașov – ZMBv și Tours-Métropole Val de Loire)

Le 10 octobre – „Journée européenne & mondiale contre la peine de mort” avec Amnesty International, ECPM (Ensemble Contre la Peine de Mort) et le Journal de Bucarest („Le petit Parisien”)

Centrul Gifted Education. În căutare de noi colegi pentru anul academic 2023 – 2024

Revista internațională de cultură „Cervantes”: Rezumat al interviului „interzis” al profesorului – cercetător Thomas Csinta, acordat jurnalistului Geo Scripcariu, de la Radio Punct Londra

Nota redacției

Repararea detenției provizorii (preventive) în cadrul Justiției franceze

Maratonul însângerat de la Boston (Massachusetts SUA). Djokhar Tsarnaïev condamnat la moarte. Sentința rămâne definitivă!

Crimă la comandă „în interior” din „exterior”

Subiect de teză de doctorat (Sujet de thèse). „Le Casse du siècle – En quête de vérité”. „Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre OAS (Organizație Armată Secretă), SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” în „războiul cazinourilor” a „anilor de plumb” de pe Coasta de Azur, într-un „triunghi al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și (re)stabilirea adevărului istoric

Le dossier criminel Matthieu Moulinas. Étude de la criminalité sexuelle juvénile (par le biais des MASS – Mathématiques Appliques). Dosarul criminal Matthieu Moulinas (criminal sexual minor recidivist, condamnat la închisoare pe viață). Subiect de teză de doctorat – Studiul criminalității sexuale juvenile cu ajutorul MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale – Sistemele complexe, Fornale și Fractali – prof. univ. dr. Thomas CSINTA, jurnalist de investigații criminale, atașat de presă al OADO – Națiunile Unite, detașat permanent la Curțile cu Jurați ale Tribunalelor Judiciare franceze)

De ce nu poți fi un Eminescu „deplin” în România (Corespondență de la scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea – membru în Staff al Jurnalului Bucureștiului)

Mesajul politic al G-ralului de armată, profesor universitar Mircea Chelaru (deputat AUR al județului Argeș) câtre națiunea Română

Prietenul nostru de suflet, Mihai Căldăraru (Director Executiv Adjunct Protecție Socială a DGAS România – AEDOPS România) – „omul mic cu suflet mare”, premiat de Ministrul Familiei Natalia Intotero, la Gala Națională a Binelui – 2024, iar prof. dr. Adrian Streinu – Cercel, susținător al Galei, distins cu titlul de „Doctor Honoris Causa” al Universității Apollonia din Iași și implicit, cu cel de „Cetățean de Onoare” al Târgu’ Ieșilor

Colocviile TeleMoldova Plus (+) cu o dublă lansare de carte și o piesă de teatru

„Art Basel Miami” – Săptămâna Artei în Miami (Corespondență de la artista vizuală Paula Craioveanu – „regina amazoanelor plasticii românești” din Miami – Florida, SUA)

Profesorul Doru Pop de la UBBC (Universitatea Babeș – Bolyai) din Cluj – Napoca: Blaga și „gândirea evreiască”

„Arta, pentru a fi cunoscută trebuie să circule”. Eruditul promotor franco – român al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană Soleil de l’Est, din nou în România

Subiect de teză de doctorat (Sujet de thèse). „Le Casse du siècle – En quête de vérité”. „Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre OAS (Organizație Armată Secretă), SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” în „războiul cazinourilor” a „anilor de plumb” de pe Coasta de Azur, într-un „triunghi al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și (re)stabilirea adevărului istoric

Incursiune prin labirintul psihicului uman – „De la viață la moarte și înapoi” (Partea 2) de la corespondentul nostru permanent Dr. Anna–Nora Rotaru–Papadimitriou (Grecia–Atena), membră a Staff al Jurnalului Bucureștiului

„Din viața investigatorilor privați (Privat investigator – Pi/∏/π) – mituri și realități”. Interviu cu D-na Maria Bumbaru președinta ADNR (Asociația Naționlă a Detectivilor din România). Partea 1 (Generalități)

„Din viața investigatorilor privați (Privat investigator – Pi/∏/π)– mituri și realități”. Interviu cu D-na Maria Bumbaru președinta ADNR (Asociația Naționlă a Detectivilor din România). Partea 2 (Activitatea și „costul” real al unui ∏)

In memoriam profesoara de canto Adela – Ioana Burlui. Elogiu profesorului de medicină dentară și „omului de litere” Vasile Burlui, președintele Fundației „Sfânta Apollonia” din Iași și „patronul” congreselor internaționale ale Universității Apollonia „Pregătim viitorul–promovăm excelența”

Henri Poincaré, printre contemporanii săi și dincolo de ei. Incursiuni în geo-receptologia și geofilosofia științei (Corespondență de la prof. dr. Narcis Zărnescu, scriitor, critic și istoric literar, redactor șef al Revistei „Academica” al Academiei Române, secretar știinfic al Academiei Oamenilor de Știință din România, secția  Secția X–Filosofie, Teologie și Psihologie, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului, Cavaler al Ordinului „Palmes Académiques” din Franța)

Profesorul Doru Pop de la UBBC (Universitatea Babeș – Bolyai) din Cluj – Napoca: „Fascismul, un herpes care mereu se reîntoarce”

Cum „traducem” cultura. Marea antologie a liricii românești (Die Geschichte der rumänischen Lyrik) de la începuturi și până astăzi, a poetului și traducătorului trilingv brașovean Dr. Christian W. Schenk (membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities), corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului (din Boppard – Renania-Palatinat, Germania)

Uniți în onoare și recunoștință în amintirea eroilor de Ziua Internațională a Drepturilor Omului, la sediul OADO (Organizația pentru Apărarea Drepturilor Omului – Ecosoc – Națiunile Unite)

„Ortopedia Pediatrică este Știință, Artă și Predicție” (Corespondență de la Dr. Gheorghe Burnei, Professor of pediatric orthopedics, Macta Clinic – Constanța)

„Grandes écoles scientifiques – un modèle à réinventer” (Pierre Veltz, professeur émérite à l’Ecole des Ponts ParisTech – École nationale des ponts et chaussées)

„Scriitorul” multirecidivst Rédoine Faïd („Le Roi de Belle”) specializat în jafuri armate și evadări – Spectaculoasa sa evadare din CPSF (Centrul Penitenciar de la Réau) cu un elicopter Alouette. Procesul și Verdictul. Corespondență de la Curtea cu Jurați a TJP (Tribunalul Judiciar Paris)

Traducerea (Corespondență de la Dr. Dr. Christian W. Schenk – poet și traducător trilingv brașovean, membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities, corespondent permanent și membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului din Boppard – Renania-Palatinat, Germania). Traducerea textelor cu caracter juridic (Thomas Csinta, criminal investigation journalist, research professor in MM – mathematical modeling & in MASS – Applied Mathematics in Social Sciences)

Le vernissage de l’exposition „Icônes et poteries de Roumanie” (Corespondență de la eruditul promotor franco – român al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană Soleil de l’Est, promotorul înfrățirii orașelor Brașov – ZMBv și Tours-Métropole Val de Loire)

Le 10 octobre – „Journée européenne & mondiale contre la peine de mort” avec Amnesty International, ECPM (Ensemble Contre la Peine de Mort) et le Journal de Bucarest („Le petit Parisien”)

Centrul Gifted Education. În căutare de noi colegi pentru anul academic 2023 – 2024

Revista internațională de cultură „Cervantes”: Rezumat al interviului „interzis” al profesorului – cercetător Thomas Csinta, acordat jurnalistului Geo Scripcariu, de la Radio Punct Londra