Acasă Cronică teatrală și de film Cronică la spectacolul „Ultima oră” de Mihail Sebastian în interpretarea actorilor Teatrului...

Cronică la spectacolul „Ultima oră” de Mihail Sebastian în interpretarea actorilor Teatrului Ariel. Siguranța gestului teatral nu moare odată cu autorul (de la corespondentul nostru poetul, scriitorul și fotograful Ovidiu – Cristian Dinică)

Dinica Ovidiu

Piesa „Ultima oră” a cunoscut premiera națională în stagiunea 1946-1947.  Este o piesă de factură satirică, scrisă cu ironie și sarcasm. Acțiunea se desfășoară pe două planuri concret constituite. Avem în primul plan o incursiune efectuată în lumea gazetăriei. Umorul este localizat în primul act sub influența dramaturgiei scrisă de I. L. Caragiale. În actul al doilea cunoastem personalitatea profesorului Andronic și ne edificăm asupra rolului Magdei Minu, studenta îndrăgostită de inefabil. Ultimul act este o desfășurare de forțe pe teritoriul advers, în speță, al industriașei Bucșan. Piesa are ca punct de plecare viața presei în sediul unei gazete de scandal, care caută să supraviețuiască prin subiecte aduse din controversata lume politică și comercială, aflată în total dezacord cu sfera ideilor creatoare. Mădălina Floroaica în rolul Niță este jovială. Planul al doilea corespunde cu aspirațiile cultivate ce provin din mediul universitar. Între cele două planuri sunt întrețesute personaje, tipologii controversate.

Umorul curge în primul act sub impactul situațiilor limită, unde se impun dialoguri rapide. Membrii redacției „Deșteptarea” trăiesc cu frenezie alcătuirea revistei cu teama deznodământului zilnic. În redacție îl găsim pe Pompiliu, un redactor lipsit de inspirație, interpretat cu umor de Gogu Preda. Ștefănescu, secretarul redacției, este întotdeauna grăbit și responsabil. El alcătuiește cu indolență sumarul revistei, vânând subiecte din zbor și îmbrăcând cu eleganță hainele indiferenței. Personajul este jucat eficient și cu naturalețe de către Georgiana Marin. Actrița Juliet Antoh sau Hubert devine prin scurta dar inspirata intervenție în scenă, supapa de seviciu, este vinovată de eroarea savarsită prin tiparirea articolului, dar este iertată, inocența cu care interpretează rolul o salvează. În redacție este și Voicu, interpretat de Gabriel Popescu, care punctează ritmic, la fel ca un metronom.

Titlul ziarului nu cred că este ales întâmplător, fiind ca un laitmotiv ce îndeamnă la observație și atitudine. Ies în evidență abateri, abuzuri, specifice unui ziar mic. Ele trec peste etica profesională și sunt sancționate de publicul spectator cu aplauze pentru umorul creat. În acest amalgam ziarul supraviețuiește datorită scandalului. Contrastul intră în scenă odată cu personajul ce-l determină, și anume, profesorul Andronic sau Alexandru cel Mic. Acesta, este interpretat de Ionuț Mocanu, un actor ordonat și meticulos, rolul sau este de naiv, absorbit de profesie și rupt de realitate. Pentru profesor colaborarea cu redacția ziarului este jalnică, se dovedeste neînțelegerea secretarului redacției, pe care nu-l impresionează nimic, nici gravitatea erorilor de tipar care vor declanșa confuzia și vor conduce la șantajul emoțional. Greșelile de transcriere sunt făcute în tipografie la articolul cu ținută științifică, în care profesorul își anunță concluziile rezultate în urma studiului dedicat lui Alexandru cel Mare, regele antic al Macedoniei. Articolul său destinat revistei de istorie antică, este publicat în grabă în micul ziar, în ultima oră necesară pregătirii unui nou număr. La fel cum buturuga mică răstoarnă carul mare, articolul provoacă scandalul în care implicată va fi industriașa Bucșan Grigoria, ce-și dovedește astfel ignoranța culturală.

Regizorul a mizat în interpretarea rolului Grigoriei Bucșan pe forța actoricească și precizia Cătălinei Sima. Aducerea în scenă a acestei actrițe polivalente este de bun augur, temperamentul său puternic marcând astfel persuasiunea feminină. De-a lungul piesei, dialogul dintre Magda si Grigoria este firul conducător pe care se dezvoltă acțiunea, piesa desfășurându-se, în ansamblul ei, între aceste două caractere puternice. De asemenea, ele reprezintă talerele balanței, ce adună personaje în jurul lor, necesare pentru a etala diferențele majore dintre moduri diferite de acțiune și gândire. Deși contrastante, rolurile celor două actrițe au în comun pasiunea, numai că scopurile diferă. Aceste sublinieri sunt vizibile în regia lui Șerban Puiu. Dominantă Grigoria este, totuși, stăpânită de frica demascării proiectului său, „Protar”. Toate bune și frumoase, doar că regizorul folosește o tușă groasă, aducând în scenă un bodyguard, pentru două motive, cred eu:
– să accentueze importanța personajului interpretat de Cătălina Sima;
– să amplifice umorul scenelor;
Prezența bodyguardului nu este necesară, deoarece actrița este stăpână pe mijloacele de interpretare și umorul rezultat este grotesc, neajutând piesa. Aceste intervenții regizorale scot comedia din atmosfera proprie pieselor scrise de Mihail Sebastian.

Scopul dramaturgiei celui menționat mai sus este și de a îndemna spectatorul să viseze. Piesele sale conțin lirismul necesar, care în această comedie se concretizează prin rolurile Magdei și ale profesorului Andronic. Actul al doilea contrastează puternic cu primul act. Găsim în al doilea act pasiunea dată de dragostea platonică a Magdei pentru Alexandru cel Mare, aceasta idealizând personajul istoric. Andronic se apleacă cu respect să-l studieze pe regele macedonean. Curajul său este ascuns de modestia sa și constă în „patima” studiului. Pentru profesor contează ideea științifică pe care, temerar, o emite cu privire la uciderea lui Parmenion. Similitudinea estetică dintre studentă și profesor este covârșitoare. Ea îi unește pe cei doi. La Magda întâlnim aplombul tinereții, curajul de a iubi necondiționat, la adăpostul căruia încolțește și speranța de a-și vedea împlinit scopul vieții sale. Ea profită de confuzia rezultată ca urmare a articolului publicat și care i-a adus panică Grigoriei. In umbra lui Andronic este slujnica Ana, este interpretată cu naturalețe și umor de Olimpia Deaconescu. Andronic, marcat de studiul făcut de-a lungul vieții despre regele Macedoniei, devine precaut. El vrea să-și îndeplinească activitatea pornind într-o expediție în Asia, pe urmele regelui, si dorește aflarea adevărului.

Diferența dintre Grigoria Bucșan și profesor este atitudinea lor față de adevăr. De asemenea, Bucșan vrea măreție financiară, pe când Andronic dorește doar înțelegerea evenimentului istoric. Iată două poziții diferite moral, abordate sub spectre diferite. Actrița Anca Olteanu, în rolul Magdei, arată măiestrie artistică în interpretarea și crearea personajului, dând măsura calității. Dan Constantin, interpretându-l pe directorul gazetei „Deșteptarea”, confirmă profesional în jocul său. Camelia Constantin, jucând pe Agopian, este soluția perfectă pentru acest spectacol. Alin Păiuș, în scurta prezență pe scenă, are dinamism și cucerește sala. Radu Bunescu, în rolul lui Werner, are o prezență conjuncturală, putând fi echivalentul secretarului de astăzi. Piesa este complexă, cu un ritm accelerat de desfășurare. Are punctul culminant în noaptea negocierii când se trece cu aplomb de la agonie la extaz. În acest moment de mare amplitudine găsim toată emoția acumulată în întreg spectacolul.

Grigoria are viziunea prăbușirii imperiului său financiar, dar teama de a nu pierde o determină să accepte șantajul Magdei. Noaptea este decisivă și pentru directorul ziarului care, în alergarea după insolit, acceptă compromisul, semnând polițe în alb. El jubilează, hotărât să scoată o ediție specială în care să fie consemnat pactul dintre cele două tabere prin înființarea societății „Protar”, de studiere a istoriei antice. Marea mobilizare de forțe are loc și-n jurul structurii metalice, adusă ca o soluție pentru prezentarea măreției financiare a imperiului Grigoriei, însă insuficient pusă în luminile rampei, structura nereușind decât să fie un element complicat și dificil pentru actori. Dialogul non-verbal care se desfășoară în jurul ei este neconcludent, lăsând loc interpretărilor și putând duce pe piste false. Cu toate că studenta vrea să inducă spaima prăbușirii imperiului Grigoriei, nu se poate desprinde această acțiune. Jocul celor două, în acest punct din piesă, nu explică corect relația actoricească dintre ele. Montarea piesei nu convinge asupra actualității sale, fiind translatată în lumi paralele cu realitatea, o realitate virulentă și dură. Salvarea piesei se datorează dialogului. Este bine realizat momentul artistic când studenta conduce profesorul ce are ochii închiși pe acoperișul sugerat de alcătuirea metalică, pentru a-i încredința bucuria călătoriei ce se va împlini.

Ovidiu-Cristian Dinică poet, scriitor și fotograf (n. 1963, absolvent al Facultății de Studii Economice din Craiova în 1987, debut în 1977 în revista „Cutezătorii”, sub girul lui Ovidiu Zotta; în 1983 în volumul „Andra”, Mihai Stoian i-a publicat prima poezie. Volume de autor: „Roșu Alternativ”, 2012; „Amintirile toamnei”, 2014;  „Vitrina cu Vise”, 2018; „Nevoia de a fi Blând”, 2019) cofondator al ziarului Clipa Literară, al Revistei Mirajul Oltului și al cenaclului cu același nume.

Notă. Alte articole ale autorului Ovidiu Cristian Dinică în Jurnalul Bucureștiului

Nota redacției

„Urmuz şi Eminescu”. Editorial – Revista de Cultură „Curtea de la Argeș” (Corespondență de la Acad. Gheorghe Păun – Redactor șef)

Lucrările „Receptologia. Tratat de receptologie extinsă. Principii, modele, repere hermeneutice pentru o revoluție conceptuală în secolul 21” („A treatise of extended receptology: principles, models, hemeneutical landmarks for 21-st century concepyual revolution”) și „Introducere în Doctrinologie. Tratat despre știința prognozelor minimale: Principii, strategii, ipoteze” – Recenziile eruditului Dr. Mihai Neagu Basarab (medic, istoric, scriitor, publicist, directorul Institutului Român și al Bibliotecii Române din Freiburg-im-Breisgau, președintele Academiei Germano-Române din Baden-Baden). Lucrările profesorilor Thomas Csinta și Narcis Zărnescu la Sesiunea Științifică anuală a Academiei germano – române din Baden – Baden (landul Baden-Württemberg)

Centrul Gifted Education. În căutare de noi colegi pentru anul academic 2023 – 2024

Le Casse du siècle – „Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre OAS (Organizația Armată Secretă), SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” în „războiul cazinourilor” a „anilor de plumb”de pe Coasta de Azur, într-un „triunghi (graf neorientat) al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și (re)stabilirea adevărului istoric (Partea 1 – Preambul)

Drama de pe Bulevardul La Défense de la Nanterre (Métropole du Grand Paris). Moartea adolescentului franco – algerian Nahel (Naël) Merzouk – o crimă (asasinat) cu caracter rasial (conform organizațiilor musulmane și ale drepturilor omului) sau legitimă apărare din parte polițistului – motociclist Florian Menesplier (conform sindicatelor de poliție și organizațiilor de extremă dreaptă)? Consecințele evenimentului dramatic. În căutarea adevărului istoric.

Accesul în sistemul (ultra)elitist francez, napoleonian, de Înalte Studii „Grandes Ecoles” (științifico – inginerești, economico – comerciale, medico – farmaceutice, social – politice, literar – artistice, judiciare, militare, etc.) – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învățământul superior francez de sute de ani! (Corespondență de la prof. univ. dr. Thomas CSINTA – Paris)

Revista internațională de cultură „Cervantes”: Rezumat al interviului „interzis” al profesorului – cercetător Thomas Csinta, acordat jurnalistului Geo Scripcariu, de la Radio Punct Londra