Acasă Recenzii Filme - Cărți Femeia de marțipan (Corespondență de la Dr. Sofia Gelman – Kiss, muzicolog,...

Femeia de marțipan (Corespondență de la Dr. Sofia Gelman – Kiss, muzicolog, membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii”, Israel – Netania)

Femeia de marțipan, titlul noului roman al scriitorului Radu Țuculescu este incitant (cui nu-i place marțipanul ?), promite surprize  iar  derularea evenimentelor descrise pe paginile cărții devine din ce în ce mai palpitantă până la deznodământul neașteptat, frapant la care se ajunge într-o continuă tensiune. Cartea este structurată în trei capitole, personajul principal, Martin Breda, împreună cu prietena/amicii săi, prezenți pe parcursul celor trei capitole – altminteri construite în atmosfera contrastului geografic și al narațiunii – amintesc de formația muzicală a autorului (absolvent al Conservatorului G. Dima din Cluj, secția vioară). Este vorba aici despre un eșafodaj asemănător unei simfonii din epoca muzicii romantice, unde, fiecare dintre cele trei părți își păstrează personalitatea proprie concomitent cu prezența unor motive comune  care asigură legătura lăuntrică a secțiunilor în cadrul întregului.

Primul capitol se întitulează  „Să-mi calc umbra !” expresie care, aidoma unui Leitmotiv  are să revină  mereu pe parcursul romanului. La începutul narațiunii, îl găsim pe tânărul Martin Breda – nu demult a terminat  liceul – experimentând  viața într-o toaletă publică (!) unde se va întâlni cu Maraia, viitoarea iubită dar și cu prietenii care îl vor însoți în periplul celorlalte două capitole. Fragmente – la prima vedere nesemnificative – vor avea rol de premoniție, ce se vor fi adeverit pe parcursul lecturii romanului.

i

Capitolul al doilea „Călătoria”  începe după o perioadă de șapte ani;  despre răstimpul acesta vom afla nu puține amănunte în funcție de  legăturile narațiunii cu  intervalul timpului trecut, spre a elucida detaliile necesare în construirea acțiunii. „Călătoria” este o splendidă descriere a drumului parcurs de către protagoniștii romanului și totodată prilej pentru Radu Țuculescu să își farmece cititorii prin etalarea multiplelor informații despre locurile vizitate, informații  presărate cu anecdote și personaje excentrice, pitorești. Orașele vizitate, Viena, Praga, Amsterdam, Basel, au o notă autobiografică: nenumărate amintiri ale scriitorului se împletesc cu narațiunea a cărei obârșie este fantezia…

Nu lipsește nici pisica – prezentă și în alte împrejurări în romanele lui Radu Țuculescu, în capitolul al doilea apare motanul pe nume  Schopenhauer. Prenumele personajelor din acest capitol constituie aluziile nedisimulate ale autorului în ceea ce privește scriitorii pe care îi agreează: la Praga apare Bohumil Hrabal și Franz Kafka. Nu lipsește nici umorul. „Pe pietonala aceea îngustă se plimba, ursuz și surd, Ludwig, după ce golea câteva carafe de vin (…) Străduța se numea Beethovenruhe. Aha ! Nu prea le am cu muzica simfonică și nici Maraia nu știu cum stă la acest capitol.

Ultima secțiune a romanului „Crime pe malul Rinului”  clădește   deznodământul relatării evenimentelor, când, Martin Breda detectivul în schimb de experiență la Basel, rezolvă trei crime nedeslușite. Este ajutat de Maraia (chimistă)   – prezentă și ea la Basel cu o bursă –a cărei specialitate este studierea structurii lacrimilor. Marțipanul apare sub formă de corpus delicti în fiecare din cele trei cazuri de crimă. Ne vom întâlni și aici cu prietenii lui Martin Breda (poți să-mi spui Marti”) alături de pisica aproape personificată, Rauna. Împreună vor porni pe urmele criminalului, vor urmări drumul marțipanului de la aluat până la dobândirea unor forme semnificative în care devine corpus delicti dătător de indicații în alegerea direcțiilor în care se vor continua investigațiile. Nu vom deconspira sfârșitul romanului spre a vă invita să citiți palpitanta carte semnată de Radu Țuculescu.

Referiri la cartea lui Erasmus „Elogiul nebuniei sau discurs spre lauda prostiei”, însoțesc desfășurarea acțiunii,  un alt Leitmotiv important care leagă cele trei capitole. „Doar prostia încetinește scurgerea tinereții și alungă nesuferita bătrânețe” este de părere Erasmus și împreună cu el eroii cărții. Deși, protagoniștii sunt tineri, mărturie stau scenele erotice ale Maraiei cu Martin, scene descrise cu o deosebită sensibilitate, se simte totuși  teama  în fața  trecerii timpului implacabil, subiect care îl frământă pe Radu Țuculescu.  Unul din mottourile romanului este, probabil, nu întâmplător cel semnat de Michel Eyquem de Montaigne-Delecroix : „Moartea este sfârșitul vieții, dar nu și țelul acesteia.”     

Dr. Sofia Gelman – Kiss este membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii, profesor la Conservatorul din Givataim, fost profesor la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj și la Academia de Muzică Rubin din Tel Aviv

Nota redacției

Radu Țuculescu (n. 1 ianuarie 1949, Tîrgu Mureș, crescut la Reghin) este romancier, dramaturg și traducător din limba germană. A absolvit Conservatorul „Gheorghe Dima“ din Cluj, secția vioară. A publicat romane – Ora păianjenului (1984), Degetele lui Marsias (1985), Umbra penei de gâscă (1991), Poves­tirile mameibătrîne (2006), Stalin, cu sapa-nainte! (2009), Femeile insomniacului (2012), Mierla neagră (2015), Măcelăria Kennedy (2017) – și volume de teatru – Ce dracu’ se-ntâmplă cu trenul ăsta? (2004), Bravul nostru Micșa! (2010). A primit premii naționale și internaționale pentru proză, teatru, traduceri și film de televi­ziune. Cărțile sale au fost traduse în Germania, Italia, Franța, Ungaria, Austria, Cehia, Israel, Serbia, Ucraina, iar piesele de teatru i-au fost jucate în cehă, maghiară, engleză, ebraică, italiană, franceză.

 Alte articole ale autoarei Dr. Sofia Gelman – Kiss în Jurnalul Bucureştiului

Interviu cu Cleopatra Lorințiu (Corespondență de la Dr. Sofia Gelman – Kiss, muzicolog, membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii”, Israel – Netania)

Muzică pentru luna decembrie (Corespondență de la Dr. Sofia Gelman – Kiss, muzicolog, membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii”, Israel – Netania)

Beethoven,  250 de ani de la nașterea sa (Corespondență de la Dr. Sofia Gelman – Kiss, muzicolog, membru fondator al „Fundației SAGA pentru Cultură, însărcinată cu acțiuni în domeniul muzicii”, Israel – Netania)

Lucrări științifice  publicate sub egida  Jurnalul Bucureştiului

Articolul precedentApare și un antidot la produsele neconforme de pe piață
Articolul următorKatalin Karikó și molecula mRNA a vaccinului anti-Covid – 2019
Fizician teoretician și matematician de formaţie pluri-inter și transdisciplinară, adept şi promotor al educaţiei de excelenţă (gifted education) şi jurnalist de investigaţii criminale francez, de origine română, specializat în MASS (Matematici Aplicate în Științe Sociale), în studiul fenomenelor socio - judiciare cu ajutorul unor structuri matematice complexe (teoria haosului - sisteme complexe, teoria ergodică, teoria teoria categoriilor și rețelelor, cercetarea operațională și teoria sistemelor formale de tip Gödel). Cofondator al IRSCA Gifted Education (Institutul Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educaţia de Excelenţă), de peste un deceniu și jumătate, este Director de studii în cadrul CUFR România (Conseil Universitaire-Formation-Rechereche auprès des Grandes Ecoles Françaises-Consultanţă Universitară, Studii şi Cercetări de pe lângă Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii), organism educaţional franco-român agreat de stat, având ca obiectiv, consilierea, orientarea şi pregătirea candidaţilor români cu Diplomă de bacalaureat, respectiv a studenţilor din primul ciclu universitar (Licenţă), la concursurile de admitere în sistemul elitist de învatamânt superior „La conférence des grandes écoles françaises” (Şcolile Superioare Franceze de Înalte Studii - CPGE-Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles, Grandes Ecoles) şi Universităţile elitiste franceze (Licenţă, Master). Este autor a peste 600 de lucrări cu caracter științifico–didactic (articole și cărți de matematică și fizică, respectiv, de investigație jurnalistică – atât în limba română cât și în limba franceză, repertoriate și în BNF – Bilibioteca Națională a Franței, „François, Mitterrand”), care au contribuit la promovarea culturii și civilizației franceze în lume, precum și la admiterea a peste 1.000 de tineri români cu abilități intelectuale înalte (absolvenți de liceu și studenți) în școlile superioare franceze de înalte studii – Les Grandes Ecoles (un sistem educațional elitist și unic în lume), în special, în cele științifico–inginerești și economico–comerciale, dintre care, astăzi, majoritatea ca absolvenți, contribuie în calitate de cadre superioare sau de conducere la prosperitatea spirituală și materială a națiunii franceze în cadrul unor prestigioase instituții de învatamânt superior și de cercetare, mari companii private sau de stat, civile si militare, multinaționale, specializate în tehnologia de vârf, respectiv, în cadrul administrației locale și centrale de stat.