Acasă Vehicule rutiere utilitare (clasice-hibride-electrice) Grupul Iveco și Air Liquide inaugurează prima stație de alimentare cu hidrogen...

Grupul Iveco și Air Liquide inaugurează prima stație de alimentare cu hidrogen de înaltă presiune din Europa (în Franța, la Fos-sur-Mer – Métropole d’Aix-Marseille-Provence)

Nota redacției. Cu mici modificări, motoarele cu ardere internă pot fi adaptate pentru a utiliza hidrogen lichid drept combustibil. BMW H2R („Hydrogen Record Car”) cu o putere de 210kW (232CP) a atins 300km/h. Hydrogen 7 al aceleiași firme este construit cu un motor de 260 kW, 229 km/h și 0 – 100km/h in 9.5 sec. Cu posibilitate dublă de alimentare benzină și hidrogen. Acest lucru s-a realizat prin montarea unui rezervor de hidrogen lichid ceea ce a redus capacitatea compartimentului de bagaje de la 500 la 250 l. Hidrogenul înmagazinat permite o autonomie de 200km, dar la neutilizare în decurs de 9 zile se reduce la o cantitate suficientă pentru parcurgerea a 20 km. Mazda a echipat modelul său RX-8 cu motor Wankel (piston rotativ) ce funcționează cu combustibil hibrid benzină sau hidrogen dezvoltând 184 kW (255 hp). Avantajele utilizării hidrogenului la motoarele cu ardere internă:

  • Puterea litrică a motorului crește cu 10-15% față de cazul utilizării benzinei, dacă hidrogenul se introduce direct în cilindri.
  • Se reduce funcționarea dură a motorului datorită vitezei mai mici de creștere a presiunii, prin intermediul propagării frontului de flacără și a formei camerei de ardere.
  • Sarcina motorului se reduce calitativ, conducând la obținerea unor randamente mai mari la sarcini parțiale decât la folosirea benzinei.
  • Se reduc destul de mult emisiile poluante prin dispariția totală a oxidului de carbon, a particulelor solide și a hidrocarburilor nearse.

Pilele de combustie sunt dispozitive de conversie electrochimică ce produc energiei electrică utilizând drept combustibil hidrogen, metan, metanol, soluție de glucoză, iar ca oxidant oxigen, clor, bioxid de clor, peroxid de hidrogen etc. Tensiunea la bornele pilei de combustie cu hidrogen, teoretic, este de 1,23V dar practic se atinge 0,5-1V din care motiv sunt legate în serie și paralel în grupuri de obicei mai mari de 45 pile. Randamentul ajunge până la de 72% pe celulă (62% pe sistem) în funcție de tip, energia netransformată în current electric este disipată sub formă de căldură. Pilele de combustie se utilizează în:

  • cele 37 autobuse fabricate de firma Mercedes-Benz sunt în exploatare în 9 orașe europene în cadrul proiectului Clean Urban Transport for Europe
  • cele 20 autoturisme tip Honda FCX sunt în circulație având rezervoare de hidrogen în care încap max. 4 kg hidrogen ce asigură 300km autonomie la o viteză de max. 150km/h și o putere de 80kW (107CP)
  • în proiectul de utilizarea a hidrogenului a Firmei Boeing, stocat sub formă gazoasă ce este utilizat în pile de combustie ce produc electricitate pentru electromotorul de acționare a avionului.
  • Ca sursă de energie electrică sub formă de pilă de combustie miniaturală poate înlocui acumulatoarele în aparatele portabile. Tehnologia stocării hidrogenului în cantități mici nu este pusă la punct.
  • Pentru generarea de curent electric, iar căldura disipată (până la 50% din energia înmagazinată în hidrogen) pentru încălzire și prepararea apei calde.

Probabil că varianta cea mai simplă la care te gândești când auzi de termenul „mașină cu hidrogen” este o mașină cu motor termic care folosește hidrogen în loc de benzină sau motorină. Dacă vezi pe undeva acronimul HICEV (Hydrogen Internal Combustion Engine Vehicle), la astfel de vehicule se referă. Comparativ cu motoarele diesel sau pe benzină, o astfel de soluție tehnică are ca principal avantaj absența emisiilor de substanțe poluante bazate pe carbon, cum ar fi monoxidul de carbon sau dioxidul de carbon. În schimb, întrucât combustia hidrogenului are loc într-o atmosferă care conține oxigen și azot, procesul de ardere a hidrogenului are ca efect secundar eliberarea de oxid de azot. Un gaz nociv pentru sănătatea omului care este eliberat în atmosferă de orice fel de motor cu ardere internă, indiferent că este alimentat cu benzină, motorină sau hidrogen. Și exact acel gaz nociv care a stat la baza scandalului Dieselgate în 2015.  Din acest motiv, mașinile cu motoare termice alimentate cu hidrogen nu pot fi considerate mașini cu zero emisii. Și este, implicit, și unul dintre motivele pentru care industria auto nu a acordat o atenție foarte mare acestui tip de propulsie. 

Mașini electrice alimentate cu hidrogen. Alternativa este reprezentată de mașinile electrice care folosesc pile de combustie pe bază de hidrogen.  Povestea pilei de combustie este interesantă fie și numai pentru că a fost inventată în 1838 de un judecător galez pe nume William Robert Grove care și-a descoperit pasiunea pentru știință în timpul lunii de miere.  Foarte pe scurt și în termeni cât mai puțin tehnici, o pilă de combustie este o celulă electrochimică cu rolul de a converti energia chimică rezultată din interacțiunea hidrogenului cu oxigenul în energie electrică.  Practic, în acest mod, mașina electrică folosește energie electrică generată de pila de combustie în loc să utilizeze energie electrică provenită de la o baterie Li-Ion. Totuși, merită menționat că există posibilitatea ca energia electrică rezultată să fie stocată și într-o baterie Li-Ion de mici dimensiuni înainte de a fi utilizată de motorul electric. Un avantaj este că pila de combustie poate produce energie electrică în mod continuu, atât timp cât celula este alimentată cu hidrogen și oxigen. Comparativ cu mașinile cu motoare termice alimentate cu hidrogen, în urma procesului din pila de combustie rezultă doar apă distilată, care este eliminată prin sistemul de evacuare sub formă de vapori. Implicit, asta înseamnă că, în timpul utilizării, mașinile electrice alimentate cu hidrogen nu au niciun fel de emisii nocive. Le vei gasi uneori si sub acronimul FCEV–Fuel Cell Electric Vehicle.

Grupul Iveco și-a exprimat deja intenția de a livra primele camioane alimentate cu hidrogen până la sfârșitul anului 2023. Acum, împreună cu Air Liquide, lider global în domeniul energiei, a inaugurat prima stație de alimentare cu hidrogen de înaltă presiune din Europa la Fos-sur-Mer făcând parte din Métropole d’Aix-Marseille-Provenc. Inaugurarea stației din Franța marchează un pas înainte în angajamentul celor două companii față de dezvoltarea mobilității pe bază de hidrogen în Europa, în conformitate cu Memorandumul de înțelegere semnat de cele două companii în decembrie 2021. Prin acest parteneriat, Grupul Iveco, un pionier în fabricarea de vehicule alimentate cu combustibili alternativi, își propune să promoveze hidrogenul ca un factor crucial pentru tranziția energetică a industriei transporturilor, valorificând expertiza unică a Air Liquide de-a lungul întregului lanț valoric al hidrogenului, de la producție și depozitare până la distribuție.

Stația de la Fos-sur-Mer face parte din proiectul HyAmmed („Hydrogène à Aix-Marseille pour une Mobilitate Ecologique et Durable”) și beneficiază de finanțare din partea franceză. Noua stație face parte și din H2Haul (Hydrogen Haulage Industry), proiectul european cofinanțat de Clean Hydrogen Partnership. Air Liquide și Iveco au fost printre primii parteneri ai proiectului H2Haul, încă de la lansarea acestuia, în 2019. O a doua stație de mare capacitate (700 bar, 2 tone/zi) dedicată vehiculelor grele va fi instalată în Salon-de-Provence, în 2025 și va avea un potențial de alimentare a unei flote de până la 50 de camioane Iveco cu hidrogen.

„Strategia noastră pentru o mobilitate din ce în ce mai durabilă este centrată pe o abordare neutră din punct de vedere energetic, iar mobilitatea bazată pe hidrogen este un element cheie în acest sens și o privim ca pe o soluție esențială pentru sustenabilitatea transportului rutier pe distanțe lungi. Prin inaugurarea acestei stații dovedim că avem toate capacitățile necesare, atât vehicule, cât și infrastructură de reîncărcare, pentru a construi un adevărat ecosistem de mobilitate bazat pe hidrogen. Prin acest pas strategia Iveco devine realitate. Etapa de astăzi ne permite să consolidăm și mai mult parteneriatul strategic cu Air Liquide, un lider pe scena internațională de tranziție energetică care, la fel ca Grupul Iveco, lucrează pentru a promova o societate mai durabilă”, a susținut Gerrit Marx, CEO, Iveco Group. Participanții la inaugurarea care a avut loc pe 26 iunie 2023 au avut ocazia să viziteze stația de încărcare de mare capacitate (1 tonă/zi) dar și să vadă prototipul unui camion cu pile de combustie marca Iveco. Această soluție de transport pentru transport pe distanțe lungi are un timp de realimentare rapid, la o presiune de 700 de bari.

Pentru a încuraja utilizarea pe scară largă a hidrogenului ca sursă de alimentare, trebuie să creăm în mod colectiv condițiile pentru ca sectorul să se dezvolte. Este imperativ necesară crearea unei rețele de stații de mare capacitate, suficient de densă pentru a permite producătorilor de vehicule și operatorilor de transport să se angajeze în această tranziție. Proiectul HyAmmed face parte din această abordare: este un prim pas decisiv și lansarea unei ambiții mai mari pe care o împărtășim cu partenerul nostru Iveco”, a declarat Erwin Penfornis, vicepreședinte Hydrogen Energy World Business Line, Air Liquide. Piața globală de alimentare cu hidrogen a fost evaluată la 311,05 Mil$ în 2022, estimându-se că până în 2032 va ajunge la o valoare de aproximativ 1.495,16 Mil$, potrivit unui studiu al Precedence Research.

Grupul Iveco proiectează, produce și comercializează o gamă largă de vehicule comerciale ușoare, medii și grele, camioane off-road și vehicule pentru aplicații precum misiuni off-road. Gama extinsă de produse a mărcii include Daily, un vehicul care acoperă segmentul de vehicule cu greutatea de 3,3–7,2 tone, Eurocargo de la 6–19 tone și, în segmentul greu de peste 16 tone, gama Iveco Way cu Iveco on-road. S-Way, IVECO T-Way off-road și IVECO X-Way pentru misiuni ușoare off-road. Iveco are aproape 21.000 de angajați la nivel global și gestionează unități de producție în 7 țări din Europa, Asia, Africa, Oceania și America Latină, unde produce vehicule cu cele mai noi tehnologii avansate. Cele 4.200 de puncte de vânzare și service din peste 160 de țări garantează suport tehnic oriunde funcționează un vehicul Iveco.

Air Liquide Lider mondial în gaze, tehnologii și servicii pentru industrie și sănătate, Air Liquide este prezent în 73 de țări cu aproximativ 67.100 de angajați și deservește peste 3,9 milioane de clienți și pacienți. Oxigenul, azotul și hidrogenul sunt molecule mici esențiale pentru viață, materie și energie. Ele întruchipează teritoriul științific al Air Liquide și au fost în centrul activităților companiei încă de la crearea acesteia în 1902. Veniturile Air Liquide s-au ridicat la peste 29,9 Md€ în 2022. Air Liquide este listată la bursa Euronext Paris (compartimentul A) și aparține indicilor CAC 40, CAC 40 ESG, EURO STOXX 50, FTSE4Good și DJSI Europe.

Articole asociate

Iveco revine ca furnizor oficial de camioane pentru MotoGP™ și investește 1,5M€ la Galați (într-un „Punct de lucru” – East Truck Center Galați)

Germania adoptă FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). GP Joule va comanda 100 FCEV Nikola Tre, care vor fi printre primele produse de unitatea de producție mixtă Nikola – Iveco Europe

Iveco lansează eDaily, un vehicul comercial electric în două versiuni, cu baterii reîncărcabile și cu pile de combustie pe hidrogen

Iveco este marele câștigător al Raliului Dakar 2023 la clasa camioanelor (Iveco Powerstar)

Dezvoltarea infrastructurii pentru camioanele alimentate cu CNG (Compressed Natural Gas) și LNG (Liquefied Natural Gas) cu scopul reducerii emisiilor de carbon în cadrul programului „Viitorul Transportului în Romania” (elaborat de Deloitte și E3M la cererea Confederației Patronale Concordia)

Nota redacției

„Excesele românismului” și „Seriozitatea lui Eminescu” (fragnente din cartea „Istoria literaturii neînregimente” a lui Dr. Grid Modorcea, scriitor și cineast, cel mai prolific autor în viață) dedicat Simonei Lazăr – Țigău (poet, prozator, eseist, jurnalist și eminescolog, bibliotecarul casei de cultură „Carmen Sylva” din Sinaia, corespondentul Jurnalului Bucureștiului)

Interviul realizat pe tema asasinării profesorului Ioan Petru Culianu, în cadrul emisiunii „Dezbaterea de luni” (RadioPunctLondra), de către Geo Scripcariu (realizator – corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului), cu jurnalistul Petre M. Iancu

„AI sau A nu I?” Editorial – Revista de Cultură „Curtea de la Argeș” (Corespondență de la Acad. Gheorghe Păun – Redactor șef)

Galeria Kulterra. „Un Moulin Rouge ca-n Tahiti”. Autobiografie – Grid Modorcea („the great Mitică” – Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”) membru permanent al Staff al Jurnalului Bucureștiului

In memoriam Joe Banyay. Gizeh Temple – Shriners masonic society & Shriners Hospitals for children

În exclusivitate pentru Jurnalul Bucureștiului. Dialog cu eruditul promotor (franco – român) al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană „Soleil de l’Est” (Partea 3)

Tenisul politic & Valery, artistă cu sclipiri de geniu (de la scriitorul și cineastul Dr. Grid Modorcea – membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului, cel mai prolific autor român în viață)

The 25th World Coference of TARS (Tourism and Rural Space in National and International Context). A 25-a Conferință Internaţională de Turism și spațiu rural în context național și internațional – Vatra Dornei. Corespondență de la Pompiliu Comșa (Prof. univ. asoc. Univ. Apollonia, directorul ziarelor Realitatea și Timpul – parteneri media al Jurnalului Bucureștiului & directorul executiv al Trustului de Presă Pompidu – Iași), membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului

„Ma thèse en 180 secondes” (Teza mea de doctorat în 180 de secunde) cu profesorul Mohamed Ketata, directorul Biroului pentru Europa Centrală și Orientală al AUF (Agenția Universitară a Francofoniei) și Conferința Alianței Franceze de la Pitești

Accesul în sistemul (ultra)elitist francez napoleonian de Înalte Studii „Grandes Ecoles” (științifico – inginerești, economico – comerciale, medico – farmaceutice, social – politice, literar – artistice, judiciare, militare, etc.) – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învățământul superior francez de sute de ani! (Corespondență de la prof. univ. dr. Thomas CSINTA – Paris)

Concours „Pérpa HEC” (Economique et Commerciale). Fusion des épreuves mathématiques HEC (École des hautes études commerciales de Paris – HEC European business school) et ESSEC (École Supérieure des Sciences Economiques et Commerciales – ESSEC Business School). Enoncés. Les Sujets „Zéro” 2023 (Maths Approfondies & Maths Appliquées)

Concours „Prépa Ecricome” (Les Grandes Ecoles de Commerce et Management – EM Sstasbourg,  KEDGE Business School, Montpellier Business School, NEOMA Business School, Rennes School of Business). Les Sujets „Zéro” 2023 (Maths Approfondies)

„Les grands concours de maths – Grandes Ecoles 2023” (Mines – Ponts – Les Sujets)

1 COMENTARIU

  1. […] Iveco este un brand al CNH Industrial NV (MI: IVG). Iveco proiectează, produce și comercializează o gamă largă de vehicule comerciale ușoare, medii și grele, camioane off-road și vehicule pentru aplicații, cum ar fi misiuni off-road. Cu aproape 21.000 de angajați la nivel global, gestionează unități de producție din 7 țări din Europa, Asia, Africa, Oceania și America Latină, unde produce vehicule cu cele mai noi și avansate tehnologii. Totodată, compania deține 4.200 de puncte de vânzare și servicii în peste 160 de țări garantează asistență tehnică oriunde funcționează un vehicul Iveco.  […]