Șalul, provenind din Filipine, devine extrem de popular în Spania și America Latină, pătrunzând ulterior și în Franța și alte țări europene. De-a lungul timpului, acesta s-a îmbogățit prin adăugarea de motive autohtone, devenind adevărate opere de artă. În Spania colonială, aceste tipuri de șaluri erau cunoscute sub numele de„pañuelos“,fiind sinonime cu noblețea, regalitatea, măreția, strălucirea și eleganța. Cele brodate manual și vopsite în culori vii aveau o calitate net superioară, fiecare piesă fiind unică în felul său. Cele mai întâlnite motive oglindesc influențe orientale-florale, fitomorfe și zoomorfe, care dezvăluie un simbolism profund. În multe locuințe nobiliare din Manila, șalurile de mari dimensiuni decorau pianele și sofalele.
Șalurile de Manilaau devenit parte integrantă a culturii spaniole. Acestea sunt purtate cu mândrie în Andaluzia, în timpul festivalurilor și la evenimente deosebite, precum și la prezentările de modă, conferind o feminitate și o frumusețe aparte. Dar cele mai misterioase rămân dansatoarele de Flamenco, maestre în mânuirea prin aer a acestui accesoriu, asemeni aripilor unor păsări în zbor sau a capei toreadorilor. Dincolo de a fi un accesoriu unic, „mantón de Manila” reprezintă o moștenire culturală, o fuziune între estetica orientală și expresia artistică a dansului Flamenco, tehnică și emoție deopotrivă. Istoria sa bogată și profundă stă mărturie faptului că frumusețea și pasiunea sunt universale și atemporale.
Carmen Coţovanu Pesantez este coregraf de dans clasic indian, specialist în cultură şi civilizaţie indiană, filolog, formator, traducător, organizator şi promotor cultural. S-a specializat în stilul de dans clasic indian Kathak, specific Nordului Indiei, dar a abordat şi alte stiluri de dans din culturile lumii. Se remarcă prin coregrafia originală în care tehnica, rafinamentul şi expresivitatea artistică se îmbină cu inovaţia şi eleganţa, propunând, cu fiecare reprezentaţie, noi abordări tematice.
A realizat coregrafia unor spectacole inedite de dans, muzică, teatru, operă, fusion (Flamenco, Kathak-Flamenco, Sufi-Kathak, Jugalbandi) şi fashion show, fiind partener în importante proiecte culturale, contribuind, prin evenimentele derulate, la promovarea artelor şi a creaţiilor literar-artistice, a diversităţii culturale și a valorilor universale. Activitatea sa i-a fost recunoscută prin acordarea de numeroase premii şi distincţii în țară și în străinătate.
Angelica Floareş a început să studieze dansul clasic indian şi alte stiluri de dans din diferite spaţii ale lumii, în cadrul Centrului de Artă „Euterpe”, remarcându-se prin sensibilitate şi talent, susţinute de pasiune, dedicaţie şi perseverenţă în asimilarea cunoştinţelor tehnice şi artistice, prestaţia lor bucurându-se de o reală apreciere. A participat cu spectacole în cadrul unor importante proiecte culturale. Evenimentul va putea fi vizionat din 29 martie 2024,accesând site-ulCasei de Cultură„Friedrich Schiller”saupagina de Facebook.
[…] „Historia del mantón” (de Manila) – Prezentare și Spectacol de Dans Flamenco la Casa de Cult… […]
[…] „Historia del mantón” (de Manila) – Prezentare și Spectacol de Dans Flamenco la Casa de Cult… […]