Acasă Expoziții cultural-artistice Lumea are nevoie de o schimbare (Corespondență de la marele intelectual contemporan...

Lumea are nevoie de o schimbare (Corespondență de la marele intelectual contemporan Grid Modorcea – scriitorul cu cea mai vastă și completă operă religioasă din cultura română, „cel mai important” și cel mai prolific autor român în viață, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului)

Din nou Galeria de artă Kulterra ne face o surpriză plăcută, respectându-și blazonul, adică deschiderea spre nou, spre insolit, și promovarea unor artiști noi, așa cum am arătat în cronicile anterioare dedicate acestei galerii, condusă de un om energic, Ștefan Vezure, pornit să facă pentru România plastică lucruri mărețe, cum este MoBU, Târgul internațional de artă, care în 2024 se va desfășura la începutul verii, la Romexpo, Pavilionul central. E un act de anvergură, care situează România printre cele mai importante țări privind producția de artă și evenimentele artistice.

Alex Baciu: „Orice oraș major ar trebui să fie părintele unui festival de streetart”

De data aceasta, noutatea se numește Alex Baciu, artist plastic, constănțean de origine, care îmi era cunoscut ca muralist, ca pictor de ziduri, de plaje, de porți de fabrici, de pereți de case, ca în tradiția populară, când mănăstirile își pictau istoria pe dinafară, iar țăranii își zugrăveau casele cu imagini figurative, ca în zona Bohotin/Huși. Nu știu dacă Baciu cunoaște aceste case pictate, eu le-am filmat în reportajele mele, dar cunoaște tendința omului de a picta pereți, încă din grotele de la Altamira. Un zid de pe str. Verona din București, pe unde se află prima librărie Cărturești, era mereu pictat. El a devenit simbol pentru arta urbană. Ultimul care l-a pictat, înainte de a fi demolat, a fost Alex Baciu. Aceasta e soarta pereților pictați, să fie demolați. La Kulterra, experiența de muralist a căpătat expresii indoor. Să treci de la spații de zeci de metri la spații mici este o adevărată revoluție, dar Baciu a dovedit și aici că stăpânește pe deplin jocul mijloacelor de expresie, îndrăznind să șocheze cu lucrări insolite. El are un har ludic, se joacă, .combină mereu dimensiunile, materialele, culorile.

„Terra 1,34”, expoziția semnată de Alex Baciu & MihU la Kulterrra

Titlul expoziției este Neverstreet, iar curatorul Livia Florea îl apropie de curentul american „Street Art”, dovadă că și textul de pe foaia pliant ea îl scrie în engleză, de parcă expoziția se adresează americanilor, nu românilor! Oricum, se adresează românilor bine americanizați. Dar Neverstreet revoluționează și ceea ce numim Arta Străzii, al cărei simbol este Jean-Michel Basquiat, partenerul liderului pop-art, Andy Warhol. Amândoi aveau evadări spre comercial. Însă diferența de viziune este totală. Pe când Basquiat folosea ca manifestare stradală tehnica graffiti, Alex Baciu folosește desenul. Lucrările sale murale n-au legătură cu arta graffiti, nici cu arta muraliștilor din Renaștere, fiindcă el realizează pe mari suprafețe desene, portrete umane în special, pe care apoi le pictează. Pictează desene. Și cred că aceasta e pictura adevărată. Ce, Leonardo nu proceda la fel? Adică Baciu nu face altceva. Dacă Basquiat mâzgălea pereții, Baciu îi mângâie, vrea să eternizeze efemeritatea. Lupta omului cu materia se vede și aici. Basquiat mâzgălea tot ce atingea, tomberoane, cutii de carton, tot felul de ambalaje, hârtii, cutii de conserve, cum a făcut primul Warhol, care a realizat dintr-o cutie de conserve (Campbell Soup), o Mona Lisa a Americii, cum au numit-o americanii. Basquiat trăia în gunoaie și voia să le dea viață. Le mâzgălea. I-am văzut  toate lucrările, în multe expoziții, iar la Christie’s se vindeau cu milioane de dolari, el, care a fost muritor de foame și a murit la 28 de ani din exces de cocaină. Baciu are ceva rebel în figura lui, dar nu-l văd să urmeze o asemenea cale, chiar dacă nu va ajunge milionar, el va iubi pictura pe pereți, va realiza din locuri urâte, locuri frumoase, va armoniza portretele și culorile, va da peisajului urban bunătate și blândețe. Picturile sale pe pereți te atrag, fiindcă transmit emoție estetică.

Indoor însă, Alex Baciu nu vede nici o ieșire, lumea nu mai are nici o portiță de evadare, așa cum vedem în lucrarea The World needed a Break, care este emblema expoziției. Desigur, lumea are nevoie de o pauză (break), de un time-out, dar mai ales are nevoie de o schimbare. Așa gândea și Lucio Fontana, care, după ce termina o lucrare, o tăia. Baciu procedează ca el, întâi pictează un peisaj, dealuri și un lac, colorate verde și albastru, apoi peste el trasează linii șerpuitoare roșii sau pete de culoare roșie. În acest fel exprimă o atitudine față de arta figurativă. De fapt, exprimnă o atitudine față de peretele demolat de pe str. Verona, unde pictase ceva asemănător. Indiscutabil, este o atitudine față de edilii proști, față de lumea aflată în delir, în epuizare, la limita soluțiilor, oferite de civilizația iudeo-creștină. Arta a rămas singura preocupare a omului care mai oferă soluții umane.

Baciu se apropie de Barquiat doar prin materialul pe care pictează, care este din pânză de sac (iută). Are și lucrări pe „canavas” de înaltă calitate, lucrările ovale, cu forme simbolice de culoare roz, dar majoritatea sunt pe „jute”. Și efectul este teribil, lucrările sale pe acest material dă senzația că sunt goblenuri. Plus că are și un joc asociativ. Orice lucrare mare are o pereche, o piesă de dimensiunea unei vederi. Vederea e pe canavas, iar extensia ei, pe iută. Este foarte original acest dialog. Dar artistul nu se fixează pe o variantă picturală, nervul lui îl duce la alte forme, el are o natură experimentalistă, mereu caută, cum este seria de nori, lucrări mici, de 23/23 cm, care se derulează vertical precum o scară care urcă la cer, cu trepte de nori ciudați. După cum sunt și lucrări pe care le pictează cu…ciment. Pe un soclu orizontal, se află bucăți de tencuială și moloz, o „sculptură” maidaneză, care ne sugerează să ne imaginăm cum a fost casa din care au rămas aceste „ruine”. Or fi poate „amintiri” salvate de Alex din zidul demolat de pe str. Arthur Verona (pictor bucolic, epigon grigorescian, cu care muralistul Baciu cam seamănă). Și la fiecare pas, fiecare lucrare indoor are ceva insolit, mereu logica firească este spartă, ca în cazul avangardismului care a bulversat tot ce era foslizant în arta clasică.

Nu mai există în expoziția lui Baciu nici o amintire despre pictura românească. El face un act de avangardism, cu efulgurații surrealiste, dar viziunea este tristă, fiindcă nu mai există nici o potecă pe unde s-ar putea evada, Never Street. Doar curatorul vede că Alex Baciu creează un spațiu limitat „între sacru și profan, între nimic și infinit”. Dar nu suntem pe poteca lui Mircea Eliade, nici între „oil and cement”, ca o replică la fluiditatea formelor. Desigur, se pot face varii speculații, fiindcă artistul sugerează idei sau forme pe spații limitate, cum este seria norilor în scară, care te poate duce la ideea unei tapițerii virtuale. În același timp, elementele de moloz sau de ciment, ne trimit la arta murală, dar în cazul Street Art ea se exprima acum 50 de ani prin vijelia expresivă a lui Basquiat, prin practica graffiti, o atitudine față de formele rigide, o tehnică de a zgâria monumentele antice sau de a inscripționa pereți, din care au apărut arta urbană și arta de gherilă, modă care a cuprins lumea, avangarda artistică, din care s-a născut și pop-art. Arta americană este fixată de câteva decenii în această înfundătură. Ea nu a mai găsit soluții să iasă din limbajul kitsch art. Poate o ajută Alex Baciu, a cărui nerv sigur nu se lasă, va găsi noi și noi expresii de evadare/schimbare. Oricum, ce-i urât, el înfrumusețează.

Grid Modorcea („the great Mitică” – Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”)

„Hollywood New York International”The Legendary Indiggo Twinsenergize and excite with their phenomenal performance, edifying us with the Blessings we need to see and hear now. Enjoy the Indiggo Twins’ custom-designed spiritual costumes, inspirational, original songs, recorded in their studio, engineered their music, played all instruments, and here set to transformational dances by the lovely, uber- talented, divine Identical Twins! (Legendarele Gemene Indiggo energizează și entuziasmează cu performanța lor fenomenală, instruindu-ne prin Binecuvântările pe care trebuie să le vedem și să le auzim acum. Bucurați-vă de costumele spirituale personalizate ale Gemenelor Indiggo, de cântecele lor originale și inspiraționale înregistrate în propriul studio, fiind proprii lor ingineri de sunet, cântand la toate instrumentele, iar aici venind să ne fascineze prin dansurile lor transformatoare-minunatele, super-talentatele, divinele Gemene Indiggo!)
Gabriela Modorcea

Articole asociate

Galeria Kulterra. „Un Moulin Rouge ca-n Tahiti”. Autobiografie – Grid Modorcea („the great Mitică” – Dr. în arte, scriitor și cineast, cel mai prolific autor român în viață, „the most complex” and maybe „the biggest”, „cel mai valoros din toate timpurile”) membru permanent al Staff al Jurnalului Bucureștiului

Expoziția artistului Ciprian Antoci la Kulterra Art Gallery (Corespondență de la poeta Carla Francesca Schoppel)

La Kulterra, încet, dar sigur, se instalează Kitsch-ul (Corespondență de la marele intelectual contemporan Grid Modorcea – scriitorul cu cea mai vastă și completă operă religioasă din cultura română, „cel mai important” și cel mai prolific autor român în viață, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului)

„Premiul inocenței” la Gala premiilor revistei de artă teatrală „Rinocerul” – 2023 (Corespondență de la marele intelectual contemporan Grid Modorcea – scriitorul cu cea mai vastă și completă operă religioasă din cultura română, „cel mai important” și cel mai prolific autor român în viață, membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului)

Nota redacției

Cum „traducem” cultura. Marea antologie a liricii românești (de la începuturi și până astăzi) a poetului și traducătorului trilingv brașovean Dr. Christian W. Schenk (membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities), corespondent permanent al Jurnalului Bucureștiului (din Boppard – Renania-Palatinat, Germania)

Conferința națională a detectivilor din România. Forum de consultări și dezbateri privind necesitatea modificării Legii 329/2003 privind activitatea detectivilor privați (particulari). Gala „Sfântul Nicolae” 2023 (Ediția a 17-a)

In memoriam Acad. Prof. Paul Popescu – Neveanu. Psiho(socilogia) matematică – aplicații la studiul comportamentului infracțional criminal (Mathematical psycho(sociology) – applications to the study of criminal behavior/Psycho(sociologie) mathématique – applications à l’étude du comportement criminel)

Uniți în onoare și recunoștință în amintirea eroilor de Ziua Internațională a Drepturilor Omului, la sediul OADO (Organizația pentru Apărarea Drepturilor Omului – Ecosoc – Națiunile Unite)

„Ortopedia Pediatrică este Știință, Artă și Predicție” (Corespondență de la Dr. Gheorghe Burnei, Professor of pediatric orthopedics, Macta Clinic – Constanța)

Francezul „supradotat” (gifted, tânăr cu abilități intelectuale înalte, tânăr intelectualmente precoce, tânăr capabil de performanță). Învățământul alternativ elitist (de excelență) în Franța

Enseignant dans les CPGE (Classes Préparatoires aux Grandes Ecoles) & les Grandes Ecoles. Les concours externe et interne de l’agrégation. Les professeur agrégés de l’enseignement supérieur. Enseignant – Chercheur. Concours de l’agrégation de Mathématiques externe – 2023 (Les sujets)

„Grandes écoles scientifiques – un modèle à réinventer” (Pierre Veltz, professeur émérite à l’Ecole des Ponts ParisTech – École nationale des ponts et chaussées)

„Scriitorul” multirecidivst Rédoine Faïd („Le Roi de Belle”) specializat în jafuri armate și evadări – Spectaculoasa sa evadare din CPSF (Centrul Penitenciar de la Réau) cu un elicopter Alouette. Procesul și Verdictul. Corespondență de la Curtea cu Jurați a TJP (Tribunalul Judiciar Paris)

Zilele academice ieșene. Sesiunea știinţifică anuală a institutului de cercetări „Acad. Ioan Hăulică” al Universității „Apollonia” din Iaşi [(Lucrarea „Rolul parametrilor comunicării prin social – media în promovarea sistemului (ultra)elitist francez napoleonian de înalte studii PGE – Prépa–Grandes Ecoles) – un sistem educativ ultraselectiv, ultraperformant și unic în lume, care domină învăţământul universitar francez LMD – Licență, Masterat, Doctorat – de sute de ani”)]

Centrul Gifted Education: Conferința „Alternative în Educație” sau „Învățământ neînregimentat”. Mai sunt copiii fericiți să învețe?

Traducerea (Corespondență de la Dr. Dr. Christian W. Schenk – poet și traducător trilingv brașovean, membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities, corespondent permanent și membru al Staff al Jurnalului Bucureștiului din Boppard – Renania-Palatinat, Germania). Traducerea textelor cu caracter juridic (Thomas Csinta, criminal investigation journalist, research professor in MM – mathematical modeling & in MASS – Applied Mathematics in Social Sciences)

Sesiunea științifică a Academiei Germano – Române din Baden – Baden (Deutsch – Rumänische Akademie Baden-Baden e.V. – Rumänisches Institut – Rumänische Bibliothek Freiburg e.V., Landul Baden – Würtenberg, Germania) la Casa de Cultură „Friedrich Schiller” din București

Le vernissage de l’exposition „Icônes et poteries de Roumanie” (Corespondență de la eruditul promotor franco – român al artei vizuale est – europene Michel Gavaza, președintele prestigioasei asociații franceze de artă contemporană Soleil de l’Est, promotorul înfrățirii orașelor Brașov – ZMBv și Tours-Métropole Val de Loire)

Le 10 octobre – „Journée européenne & mondiale contre la peine de mort” avec Amnesty International, ECPM (Ensemble Contre la Peine de Mort) et le Journal de Bucarest („Le petit Parisien”)

Centrul Gifted Education. În căutare de noi colegi pentru anul academic 2023 – 2024

„Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” într-un „triunghi (graf neorientat) al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și restabilirea adevărului istoric (Partea 2)

„Jaful secolului” de la banca Société Générale din Nisa. O conexiune dintre SAC (Serviciul de Acțiune Civică) gaulle-ist și celebra organizație criminală „French Connexion” într-un „triunghi (graf neorientat) al bermudelor” determinat de Albert Spaggiari–Jacques Cassandri–Jean Guy. În căutarea și restabilirea adevărului istoric (Partea 1)

Revista internațională de cultură „Cervantes”: Rezumat al interviului „interzis” al profesorului – cercetător Thomas Csinta, acordat jurnalistului Geo Scripcariu, de la Radio Punct Londra